Tres punts de Barcelona on la bici no té preferència sobre el cotxe

El Reglament de Circulació deixa molt clar que al carril bici la bicicleta té preferència sobre el cotxe.

L’Article 64 del Reglament de Circulació diu textualment:

Los conductores de bicicletas tienen prioridad de paso respecto a los vehículos de motor:

a) Cuando circulen por un carril bici, paso para ciclistas o arcén debidamente señalizados.

b) Cuando para entrar en otra vía el vehículo de motor gire a derecha o izquierda, en los supuestos permitidos, y haya un ciclista en sus proximidades.

No obstant això, si hi ha senyals que diuen el contrari prevalen els senyals.

Hi ha com a mínim tres llocs a Barcelona on la bicicleta ha de cedir el pas al cotxe. Aquesta perversió de la norma sense cap motiu (i sense avisar el conductor) és un problema tant per ciclistes com pels automovilistes que saben la norma.

  • Avinguda del Marquès d’Argentera, davant l’Estació de França

Cedeixi el pas a carril bici de Barcelona
“Cedeixi el pas” als cotxes en un carril bici de Barcelona

Els cotxes que van direcció Llobregat poden girar cap al CC Born sense cedir el pas a les bicicletes. Pel conductor que sàpiga la norma de preferència de les bicis això és confús.

D’entrada, no té perquè veure el senyal pintat a terra per les bicis. Si hom condueix sap que existeix un senyal per dir que tens prioritat en una cruïlla, però aquí no hi és.

Pel ciclista també és un problema sobretot si va direcció Llobregat perquè no pot veure bé si s’aproxima un cotxe per l’esquerra.

  • Carril bici-vorera del Passeig de Torras i Bages

Senyal de cedir el pas en un carril bici a la vorera
Foto: Barcelonaenbici.cat

És un dels carrils bici més mediocres de la ciutat. És un carril bici que s’intueix però no està ben senyalitzat.

Ni vianants ni ciclistes tenen clar que allò és un carril bici: no té ni ratlles al costat i els senyals gairebé no existeixen.

El senyal que sí té i el fa encara més especial és el de cedir el pas als cotxes que surten d’un pàrquing.

Els cotxes tenen perfecta visibilitat però tot i així algú a l’Ajuntament ha decidit que, si cal, la bicicleta s’aturi perquè surtin els cotxes d’un aparcament privat.

Sortida de l'aparcament amb preferència pels cotxes sobre la bici
Foto: Barcelonaenbici.cat

Travessera de Gràcia

El pitjor de tots aquests casos és al carril bici de la Travessera de Gràcia, just davant de la caserna de la Guardia Civil.

En aquest punt és produeixen situacions molt perilloses tant per ciclistes com perls conductors.

La cruïlla està regulada per un semàfor taronja intermitent per als ciclistes. Això vol dir que poden passar però cedint el pas al cotxe.

La intenció del conductor de cotxe, si sap la norma, serà deixar passar la bici. El cotxe no té manera de saber que el ciclista té aquest semàfor. La hipòtesi del conductor serà que el te verd com el dels vianants.

Errors de disseny dels carrils bici

Aquests tres punts de Barcelona on la bici no té preferència sobre el cotxe són clars errors de disseny.

El pitjor és el de Travessera de Gràcia perquè és un punt amb molt trànsit de bicis i cotxes. Al llarg del carrer hi ha altres cruïlles però només en aquesta la senyalització obliga la bici a cedir el pas.

En coneixes algun més? si vols, deixa un comentari i explica-ho….

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *