Portugal tanca 2019 com a líder de fabricació de bicicletes a la UE

Portugal és responsable de fabricar 2,7 milions de bicis dels 11 milions que es van fer a la UE durant 2019, segons Eurostat

En els últims anys Portugal ha augmentat poc a poc la producció de bicicletes fins a ser el líder indiscutible de la UE. El 2019 ha superat a Itàlia.

És el resultat de l’estratègia que el govern va posar en marxa el 2015 per animar les empreses a concentrar-se al Bike Valley . En aquell moment la producció era d’1,4 milions, la majoria de Decathlon.

Marques com Órbita, Miralago, BH, Orbea, SRAM, Miranda, Ciclo-Fapril, Tabor, Decathlon, Rodi i moltes altres han obert cadenes de muntatge i centres d’innovació a Portugal. Allà hi fan els quadres, el muntatge final i un munt d’accessoris i components.

Promoció de la bicicleta a Portugal

No només han atret empreses sinó que han creat tot un ambient propici pel sector. El 2009 van construir uns dels millors velòdroms del món on les marques poden provar a fons els seus productes (el Velòdrom Nacional de Portugal ,a Sanghalos).

velòdrom de Sangalhos
Velòdrom Nacional de Portugal (Sangalhos)

El 2013 van adaptar la legislació per donar més seguretat legal als ciclistes amb mesures com permetre la circulació en paral.lel, la prioritat de la bici sobre el cotxe ,el transport de nens en cadiretes i remolcs i noves normes per la construcció de carreteres més segures.

El 2019 un nou compromís nacional per la bicicleta comprometia el govern a passar de 2000 quilòmetres de carrils bici a 6000 fins 2030. L’objectiu era passar de l’1% de desplaçaments en bici al 7% en 10 anys i per aconseguir-ho es fixava molt en els nens i en les escoles. Van legislar que a partir de 2020 calia:

  • Ensenyar a anar en bici a tots els alumnes
  • Facilitar que sigui transport escolar
  • Impulsar el ciclisme com a activitat extraescolar
  • Fer una assegurança a tots els escolars

Per no ser un país ni de gran tradició ciclista ni industrial s’ha convertint en un exemple a seguir tant en l’ús social com en el pla industrial.

Reindustrialització d’Europa

Fins fa pocs anys les empreses deslocalitzaven les factories a la Xina. Darrerament,  marques com Orbea han deixat Àsia i tornen a Europa.

El destí preferit és Portugal i dins de Portugal la zona al voltant de la localitat d’Agueda (a 80km de Porto). Allà és on es situa el Bike Valley perquè hi ha un dels productors de quadres d’alumini més grans del món. Al seu voltant s’hi han situat les factories de bicicletes i components que han fet possible el lideratge de Portugal.

Per les empreses produir a Europa vol dir poder controlar més la qualitat, reduir la despesa de transport i reduir la petjada ecològica de la logística per arribar als mercats.

Al consumidor també li dona més seguretat la producció europea que la xinesa.

Itàlia en segon lloc

El 2018 Itàlia va ser el primer el primer productor de bicicletes de la UE com era habitual. El 2019 Portugal va fer el gran salt i es va col.locar en primer lloc.

Itàlia es va quedar en 2,1 milions de bicis fabricades. Més lluny van quedar Alemanya amb 1,5, Polónia amb 0.9 o Holanda amb 0.7. Molt lluny queda Espanya amb 270.000 unitats, gairebé 40.000 menys que el 2012.

El que crida l’atenció de les dades de Portugal és que els països del centre d’Europa sempre han sigut els grans fabricants de bicicletes. Tots aquests països porten anys fent menys bicicletes que l’anterior mentre que Portugal en fa més cada any.

dades fabricació bicicletes a la UE
Dades de l’Eurostat sobre fabricació de bicicletes a la UE 2012-2019

Futur prometedor

L’aposta portuguesa per la indústria de la bicicleta té encara molt marge de millora. La crisi del coronavirus ha impulsat molt les vendes de bicicletes i Portugal està a primera fila preparada per donar resposta a la demanda. La tendència a retornar factories a Europa la fa una bona candidata per augmentar encara més la producció.

Pel país la bicicleta s’ha convertit en un sector estratègic. La situació de pandèmia que està impulsant les vendes pot donar el gran impuls que la faci líder absolut dels propers anys. Si entre 2012 i 2019 van augmentar la fabricació un 138% podem pensar que ho tenen tot per ser encara més forts.

Amb els magatzems buits i tota la producció venuda ara mateix les fàbriques portugueses han de treballar a un ritme molt alt per donar resposta a la demanda. Quan es va parar el món a principis de març també es van deixar de fabricar bicicletes però ara tenen el gran repte d’abastir un mercat que no pot fer altra cosa que pujar.

 

Bird farà el bikesharing a Tarragona

L'empresa de patinets compartits Birds portarà la bici compartida a Tarragona. Ja hi opera amb patinets i ara farà un Llegeix-ne més

Converteixen rodes de bicicleta en separadors de carril bici
Contenidor per reciclar rodes de bici. Reciclen neumàtics de bicicleta.

Trenta empreses de Vitoria han recollit 10 tones de rodes de bicicleta en un any i les han convertit en Llegeix-ne més

França farà un registre amb totes les bicicletes
robatori bicicletes registre

El Consell d'Estat ha decretat que totes les bicis noves estiguin registrades en un fitxer nacional. El procés començarà el Llegeix-ne més

Bogotà es consolida com la capital ciclista de l’Amèrica Llatina
Carrer tallat a Bogotà per les bicis

Bogotà és la capital d'Amèrica llatina amb més carrils bici. Supera de llarg a moltes capitals d'Europa i ja és Llegeix-ne més