Normativa del carril bici a Barcelona

Els carrils bici estan regulats pels ajuntaments però per sobre s’hi apliquen normes del Reglament de Circulació a les que no poden contradir.

Un carril bici és el carril per les bicis que hi ha a la calçada tingui separació física o no.

S’ha de distingir el carril bici de les voreres bici que són aquelles voreres on una part es destina a la circulació de bicicletes.

L’obligació d’anar pel carril bici

Senyal R-407 de carril bici obligatori

Pel codi de circulació la bicicleta és un vehicle i com a tal pot circular per on pot anar qualsevol vehicle (excepte autopista). Per tant, legalment no hi ha obligació d’anar pel carril bici.

No obstant això, existeix un senyal que imposa el ciclista a anar pel carril bici. És el senyal R-407 que al ser rodó indica obligació.

A Barcelona no hi ha un criteri clar per posar aquest senyal i s’alterna amb el quadrat que només informa.

Per això, abans de decidir anar per la calçada hem de mirar que no hi sigui. La multa per anar amb un vehicle per un carril no permès és de 200€.

Tant el senyal rodó (obligació). com el quadrat (informació) o un dibuix al terra indiquen carril bici per dir als altres vehicles que hi tenen prohibit el pas.

  • Vorera de més de 5 metres

A Barcelona les bicicletes poden circular per les voreres de més de 5 metres. L’excepció la trobem al punt 2.4 de l’Ordenança perquè diu que si hi ha carril bici està prohibit anar per la vorera.

Preferència del ciclista al carril bici

Pel Codi de Circulació i per l’ordenança de l’Ajuntament el ciclista que va pel carril bici té preferència sobre la resta de vehicles. Quan un vehicle hagi de trepitjar un carril bici haurà de cedir el pas a les bicicletes.

Tot i que la norma és molt clara a Barcelona hi ha, com a mínim, dos punts on l’Ajuntament ha decidit que la bici ha de cedir el pas als vehicles: davant l’estació de França i a la Travessera de Gràcia.

En el primer cas hi ha un “cedeixi el pas” pintat al terra i en el segon un semàfor taronja intermitent.

Sortir del carril bici

Quan un carril bici és obligatori presenta el greu problema de sortir-ne per girar si no hi ha res previst. 

L’única solució és que els carrils bici siguin opcionals, que hi hagi una ZAB (Zona Avançada de Bicicletes) o un pas de bicicletes senyalitzat al costat del pas de vianants. Només així podrem sortir-ne legalment per girar sense arriscar-nos a una multa de 200€ per trepitjar el pas de vianants.

Què és la ZAB?

És una zona a primera fila a la calçada reservada a les bicics per poder girar.

El vianant al carril bici

El vianant no pot anar pel carril bici encara que faci running. Només els poden creuar pels passos habilitats i el ciclista els haurà de cedir el pas.

Velocitat màxima al carril bici

Els ajuntaments poden limitar la velocitat màxima dels carrils bici amb senyals. Si no n’hi ha d’específics la velocitat màxima és la que es marqui a la via.

A la normativa de Barcelona no es diu res sobre la velocitat  però ajuntaments com el de Cádiz han fet normatives amb limitacions de velocitat al carril bici.

No obstant això, la velocitat màxima d’una bicicleta segons el Codi de Circulació és de 45 km/h en tots els casos o el que marqui la via per tots els vehicles.

Indefensió, caos i contradiccions

Cada ajuntament té un marge per posar les seves normes però sense contradir el codi general de circulació. No obstant això, encara que el codi digui que el ciclista sempre té preferència al carril bici l’ajuntament pot posar un senyal que trenqui aquesta norma.

La mala planificació de la infraestructura a Barcelona fa que de vegades no hi hagi més remei que cometre il.legalitats. Massa vegades ningú ha previst que les bicicletes han de girar o que el seu destí està a l’altre cantó del carrer d’un carril bici obligatori.

A més de la manca de criteris, massa sovint conductors o policies desconeixen les normes. En qualsevol moment ens podem veure en una discusisó perquè algú ens diu que hem d’anar pel carril bici o que no podem anar per la calçada.

Per això més val saber les normes i tenir-les clares per cumplir-les i per defensar-nos de les agresions verbals de vianants, conductors o policies que desconeixen la normativa: