Mesures de mobilitat ciclista a Gràcia pel 2020

Les noves mesures de mobilitat ciclista a Gràcia pel 2020 inclouen mesures a favor dels ciclistes: es repartiran llums, es posaran faldos “excepte bici” i arribarà el Bicing a la part alta del barri.

Les mesures sobre mobilitat incideixen en els col.lectius més vulnerables: vianants, ciclistes i patinets.

El Consell del Districte ha presentat el Pla d’Actuació 2020-2023 que inclou mesures per adaptar el barri a les noves necessitats de mobilitat. Pel que fa a les bicicletes i els patinets, es seguirà amb la campanya entre la Guàrdia Urbana,l’empresa Santafixie i el BACC per sensibilitzar els ciclistes de la necessitat i obligació de portar llums a la nit. Per aquest motiu, enlloc de multar el que fan és regalar llums als ciclistes que no en porten. La nova mesura és la incorporació del faldó “excepte bicis” als senyals de circulació prohibida als carrers de plataforma única del barri. Això era molt demandat pels ciclistes perquè no tothom sap que als carrers de plataforma única la bicicleta pot circular en sentit contrari.

L’article 14.2.3 de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles (2017) diu que a Barcelona les bicicletes poden circular en ambdós sentits de la marxa en carrers de vianants, carrers residencial i carrers de plataforma única, excepte si la senyalització no ho prohibeix.

La multa per circular en sentit contrari amb qualsevol vehicle és de 500€ per ser una infracció greu segons l’article 76 de la Llei de Trànsit (Reial Decret 6/2015)
 
Malgrat tot, el problema que es pot trobar el ciclista és que els cotxes que li han de cedir el pas no ho facin perquè molts conductors només miren cap a un costat.
 

El Bicing

Per altra banda, una altra de les noves mesures de mobilitat ciclista Gràcia pel 2020 és l’arribada del Bicing a la part alta del barri i a Vallcarca a partir del mes de març de 2020. És per això que des del mes de febrer ja es poden veure preinstal.lacions del Bicing davant la biblioteca Jaume Fuster, al metro de Vallcarca i als jardins de Menéndez y Pelayo de la Travessera de Dalt.

Estació del Bicing en proves davant la bliblioteca Jaume Fuster.
Estació del Bicing en proves davant la bliblioteca Jaume Fuster. Foto: Barcelonaenbici.cat

Quan acabi la instal.lació es faran les proves tècniques de les noves estacions i s’incorporaran a la xarxa de bici pública. L’ampliació del Bicing a Gràcia i Vallcarca forma part de l’arribada del servei a 11 barris perifèrics amb 22 noves estacions i 1000 bicis elèctriques.

Altres mesures

Entre les decisions que ha anunciat el Consell de Districte també hi ha un pla contra l’aparcament il.legal de motos per afavorir els vianants. És per això que primer es farà una campanya per avisar i després es multarà. Alhora s’engegarà un nou pla d’aparcaments de motos per ampliar places soterrades, places al carrer, i fer-ne de pagament per aconseguir-ne unes mil més. Queden al calaix la pacificació de l’entorn de les escoles Univers i Gravi per l’oposició del PSC i s’afegeix la mateixa reivindicació per part de l’Escola Rius i Taulet. La pacificació que tira endavant és l’entorn de l’escola Sagrada Família i s’obrirà un procés participatiu per reformar la part superior pel Passeig de Sant Joan.