Es rep menys contaminació sobre la bicicleta que dins el cotxe

Es rep menys contaminació sobre la bicicleta que dins el cotxe

Un estudi del CSIC conclou que el cotxe actua com una caixa tòxica on s’hi acumula la contaminació que entra per davant.

El mateix estudi alerta de que tots els transports exposen a la contaminació. Anar a peu també exposa però menys que els altres dos mitjans. El motiu és que el cotxe està més proper a la font emissora de contaminació i la persona està més exposada a les partícules més petites i mortals. Aquestes partícules no són el CO2 (que és inocu per les persones) sinó altres components que barrejats amb els òxids de nitrògen provoquen uns 7 milions de morts a l’any al món.

Per contra, el ciclista inhala més quantitat d’aire però si no va per la calçada no li arriben les partícules més petites ni els òxids de nitrogen que són el verdader problema per la salut. Per tant, si el ciclista vol allunyar-se de la contaminació haurà de tenir en compte la distància a la que va dels cotxes. Per això, és recomanable:

  • Buscar els carrils bici que tinguin separació física amb plantes, cotxes aparcats o altres elements
  • Buscar carrers amb poc trànsit
  • Posar-se davant de cotxes i motos als semàfors
  • Si t’atures darrera deixa uns dos metres amb el vehicle

Carrils bici segregats

Només per allunyar-se un parell de metres dels cotxes la inhalació de particules petites es redueix un 50%. La separació dels cotxes és el motiu principal pel qual el vianant ja de per si rep també un 50% menys de contaminació que els que van tancats al cotxe.

Relacionat:  5 beneficis de fer bici per la salut

El problema del ciclista és que no pot anar per la vorera i no sempre té carrils bici i encara menys amb una bona separació. Per tant, les autoritats alhora de dissenyar carrils bici han de pensar en això i procurar allunyar-los al màxim dels cotxes. Des d’aquest punt de vista, el disseny dels carrils bici es converteix en una qüestiò de salut pública.

Alhora, el ciclista ha de ser conscient i evitar circular per la calçada encara que per alguns sigui una militància gairebé religiosa (els calçadistes). L’elecció de la ruta és doncs un tema cabdal on hi entra una altra variable que ens pot fer decantar per carrers més tranquils o amb carril bici segregat encara que sigui un camí més llarg. Hem de pensar que per estar el costat d’un autobús podem rebre 1.000.000 de partícules per cm3 però si ens allunyem 5 metres es redueix a 60.000 partícules per cm3. Si anem per un carrer sense autobusos encara serà millor.

Millor salut del ciclista

Els que van en bici per la ciutat tot i rebre més contaminació que anant a peu tenen millor salut que els que van en cotxe o només caminen. El motiu és que encara que vagin darrera els cotxes estan a l’aire lliure i no en un lloc tancat com dins d’un cotxe. S’ha comprovat que les partícules més dolentes són les més lleugeres i es concentren a la sortida de gasos del cotxe. Amb un parell de metres de distància o un simple cop d’aire ja no afecten el ciclista. En canvi, els cotxes entre ells guarden menys distàncies i cap filtre és capaç de contenir les micropartícules (inferiors a 0,1 micres).

Relacionat:  Salut4

En general, els ciclistes guanyen dos anys de vida i tenen un 15% menys de baixes laborals encara que vagin per la calçada exposat al pitjor aire. El fet d’estar fent una activitat física ho compensa. Tot i això, depèn molt del context perquè també varia el temps d’exposició: de vegades, la bici és més ràpida que el cotxe i altres vegades ha de fer més volta i augmenta el temps d’exposició.

 
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *