Es rep menys contaminació sobre la bicicleta que dins el cotxe

Un estudi del CSIC conclou que el cotxe actua com una caixa tòxica on s’hi acumula la contaminació que entra per davant.

El mateix estudi alerta de que tots els transports exposen a la contaminació. Anar a peu també exposa, però menys que la bici o el cotxe.No obstant això, és més saludable anar en bici que a peu.

El motiu de que el cotxe sigui tan “tòxic” és que està més proper a la font emissora de contaminació: això fa que la persona estigui més exposada a les partícules més petites i mortals.

Aquestes partícules no són el CO2 (innocu per a les persones) sinó altres components que barrejats amb els òxids de nitrogen provoquen uns 7 milions de morts a l’any al món.

Per tant, si el ciclista vol allunyar-se de la contaminació més perillosa haurà de tenir en compte la distància a la que va dels cotxes. Per això, és recomanable:

  • Buscar els carrils bici que tinguin separació física dels cotxes amb plantes, cotxes aparcats o altres elements
  • Buscar carrers amb poc trànsit
  • Posar-se davant de cotxes i motos als semàfors
  • Aturar-se uns dos metres darrera els cotxes o motos

Hem de pensar que per estar el costat d’un autobús podem rebre 1.000.000 de partícules per cm3 però si ens allunyem 5 metres es redueix a 60.000 partícules per cm3.

Si anem per un carrer sense autobusos encara serà millor.

Carrils bici segregats

Només per allunyar-se un parell de metres dels cotxes la inhalació de particules petites es redueix un 50%. La separació dels cotxes és el motiu principal pel qual el vianant ja de per si rep també un 50% menys de contaminació que els que van tancats al cotxe.

El problema del ciclista és que no pot anar per la vorera i no sempre té carrils bici i encara menys amb una bona separació.

Noia per un carril bici de Barcelona
Carril bici no segregat on el ciclista està molt a prop dels fums dels cotxes. Foto: Barcelonaenbici.cat

Alhora de dissenyar carrils bici les autoritats haurien de pensar en això i procurar allunyar-los al màxim dels cotxes. Des d’aquest punt de vista, el disseny dels carrils bici es converteix també en una qüestió de salut pública.

Millor salut del ciclista

Els que van en bici per la ciutat tenen millor salut que els que van en cotxe o només caminen.

El motiu és que encara que vagin darrera els cotxes estan a l’aire lliure i no en un lloc tancat com dins d’un cotxe. Amb un parell de metres de distància o un simple cop d’aire ja no afecten el ciclista.

En canvi, els cotxes entre ells guarden poca

distància i cap filtre és capaç de contenir les micropartícules (inferiors a 0,1 micres).

En general, els ciclistes guanyen dos anys de vida i tenen un 15% menys de baixes laborals encara que vagin per la calçada exposat al pitjor aire. El fet d’estar fent una activitat física ho compensa.

Bicicleta per la calçada a Barcelona
Ciclista a la calçada on està més exposat a la contaminació. Foto: Barcelonaenbici.cat
 
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *