
La Comunidad de Madrid crea subvencions per a bicicletes elèctriques, patinets i ciclomotors. Per a les bicicletes el límit a percebre és de 600€ i no pot superar el 50% del preu final.
El pressupost és de 3 milions d’euros però per a les bicicletes hi destinen 1,25 milions d’euros. La resta es distribueix entre patinets (0.2 milions d’euros), ciclomotors (0.5 milions d’euros) i 1 milió pel “bono ambiental” a qui desballesti un cotxe vell. Aquesta darrera subvenció son 1250€ per fer servir serveis de mobilitat compartida amb vehicles elèctrics (sense límit de temps).
Condicions per les subvencions a la bici elèctrica
Per poder rebre la subvenció per la compra d’una bicicleta elèctrica s’han de complir unes condicions molt estrictes. Alguns ciclistes asseguren que té “truc” i que és massa complicat i altres ho veuen molt encertat. Les condicions són:
- La bicicleta ha de ser una bici elèctrica urbana
- La bateria ha de ser com a mínim de 250 vats/hora
- Velocitat limitada a 25km/h
- El preu màxim de la bicicleta no pot ser més de 4000€
- Es rep el 50% del preu la bici fins a 600€
- Han de portar llums fixes alimentades per la bateria, parafangs i cavallet. I ho han de portar de sèrie.
- Han de tenir el quadre rígid
La Comunidad explica que les condicions són aquestes perquè volen estar segurs de que les bicicletes s’utilitzin per a desplaçaments urbans o interurbans. La intenció és deixar fora qualsevol bici a la que se li pugui donar un ús esportiu. Expliquen que la idea és que el ciutadà compri una bici de 1200€ i només pagui la meitat.
A Madrid han volgut buscar un sistema diferent del de València o el de l’ AMB de Barcelona: en tots dos casos les ajudes són de 250€ sense cap condició sobre les característiques de la bici i amb un límit de 1250€ per bici.
La posada en funcionament d’aquestes subvencions a la mobilitat elèctrica ha sigut lenta. La Comunidad, els usuaris i els venedors porten mesos parlant per posar-se d’acord. Tot i això, la mesura ha generat controvèrsia perquè costa trobar bicicletes que compleixin les condicions. Per exemple, a Decathlon no n’hi ha cap per la capacitat de la bateria i la Xiaomi Quicycle tampoc perquè no té parafangs.

Finalment, hi ha un acord que no és perfecte i satisfà més o menys tothom. Quan s’acabin els 1,25 milions d’euros es deixaran de donar però els que quedin fora entraran a la convocatòria del 2021.
Tot i les queixes per les condicions, Madrid crea subvencions per a bicicletes elèctriques bastant més ambicioses del que hem vist a Barcelona a València.