
El govern de Lituània posa 3 milions més per subvencionar la mobilitat no contaminant. Proposa als ciutadans canviar cotxes vells per bicicletes, patinets elèctrics, ciclomotors elèctrics o passis pel transport públic. La proposta ha tingut tant èxit que els primers 5 milions s’han esgotat en 3 mesos.
Els lituans que es desfacin del seu cotxe vell poden rebre fins a 1000 euros. L’import depèn del vehicle elèctric que vulguin comprar. Poden optar a bicicletes elèctriques o mecàniques, patinets elèctrics , ciclomotors elèctrics o passis anuals pel transport públic.
1,3 milions d’euros dels 5 primers van anar a comprar patinets elèctrics i la resta (4,5 milions) han sigut per comprar bicicletes elèctriques o mecàniques. Només 135.000€ han anat als ciclomotors i 50.000€ als bons pel transport públic.
Subvenció de 700€ per a bicicletes elèctriques
Per comprar una bici elèctrica s’ha posat un topall de 700€. Per les bicis normals o els patinets el límit és de 400. Els 1000€ són per als ciclomotors que ha tingut una collida molt baixa.
Vist l’èxit, el govern s’està plantejant incloure una partida més gran al pressupost del 2021.

Més impostos als cotxes contaminants
La mesura s’ha posat alhora que es decreta un impost als cotxes més contaminants. El Parlament ha decidit que els cotxes nous tindran un sobrepreu d’entre 13,5€ i 540€ en funció de les emissions i el tipus de vehicle.
El govern també ha destinat 5 milions a subvencionar la compra de cotxes elèctrics i híbrids. En tres mesos només han rebut 14 sol.licituds mentre que pels VMP n’han gestionat més de 8000.
Ampliació del Bicing de Vilnius
L’Ajuntament de Vilnius va decidir al juliol ampliar amb 24 estacions el servei de bicicletes compartides. El servei existeix des de 2001 i passarà de 37 terminals a 61. Calculen que passaran de 300 bicicletes a unes 500.
El sistema lituà està obert als visitants que hi poden accedir amb la targeta de transport públic. Els residents han de mostrar la identificació que els dona la ciutat per poder ser usuaris permanents.
Com passa als llocs més freds, el servei només obre durant els mesos més càlids (entre abril i octubre).
Poca popularitat de la bicicleta a Lituània
A Lituània com a la resta del món la bicicleta cada cop és més popular per als desplaçaments diaris. Tot i això, encara estan a nivells molt baixos si ho comparem amb Alemanya o Finlàndia. Només compten amb unes 12 bicis per 1000 habitants quan a Alemanya arriben a les 60.
Les vendes de bicicletes també són molt baixes. Segons lithuaniantribune és degut a un mercat de segona mà procedent de robatoris a la resta d’Europa. Segons aquest mitjà, a Estònia amb la meitat de població es venen el doble de bicicletes.
Ara Lituània augmenta les subvencions per canviar cotxes per bicicletes i vist l’èxit de la mesura es pot preveure que poc a poc l’ús i l’afició a la bici anirà en augment.