Les multes a la bici a Barcelona

Els ciclistes també han de vigilar el seu comportament per no ser sancionats. Ja que demanen respecte a la resta d’usuaris han de ser els primers en complir les normatives. Si no ho fan, s’enfronten a multes.

La circulació de bicicletes i de tots els vehicles està regulada pel Codi de Circulació. No obstant això, a Barcelona hi ha una normativa pròpia des de l’any 1998 (modificada el 2017) que amplia algunes restriccions i imposa sancions.

Les multes a la bici a Barcelona segons la normativa pròpia són lleus, excepte si per la llei superior són greus.

Les infraccions lleus que es sancionen amb multes de 100€ són:

  • Circular per voreres de menys de 5 metres
  • Circular per voreres de més de 5 metres però sense 3 metres sense obstacles
  • Circular sense fer ús dels llums quan és de nit (els llums han de ser blanc davant i vermell darrera i poden ser intermitents)
  • Circular de nit sense un catadriòptic vermell darrera
  • Circular sobre una roda
  • Circular sense agafar el manillar
  • No respectar la preferència del vianant
  • No respectar el patrimoni natural o el mobiliari urbà
  • Circular sobre parterres o qualsevol zona amb vegetació
  • No portar timbre
  • Portar passatgers a la bicicleta sense dispositius homologats
  • Que un menor de 16 anys transporti persones, animals o mercaderies en un remolc
  • Estacionar bicicletes en llocs no permesos (revisa com aparcar la teva bici a Barcelona)
Poden ser els llums intermitents?
Per definició, els llums de posició d’un vehicle son fixes, sense pampallugues.A partir de la multa a un ciclista per dur un llum intermitent la DGT va decretar que poden ser així.
Relacionat:  Com reclamar després d'un accident en bicicleta

Són infraccions greus que es sancionen amb multes de 200€:

  • Superar el límit de velocitat (45km/h o el que marquin els senyals). Si s’excedeix més del doble de la velocitat és infracció greu.
    Noia en bicicleta amb auriculars
    Infracció de 200€ per portar auriculars. Fotografia de Bart Omeu a Flickr.com
  • Circular amb un vehicle que no compleixi els requisits legals (no tenir frens, no tenir proteccions als extrems del manillar, tenir elements que tallin, que no tingui seient, etc…). Si es compromet la seguretat vial pot ser una infracció greu.
  • Posar en perill la seguretat dels vianants
  • No cedir el pas
  • Ignorar un señal vertical
  • Utilitzar un carril prohibit (com el carril bus)
  • No utilitzar un carril bici obligatori
  • Fer servir auriculars connectats a un aparell electrònic
  • Conduir fent servir el mòbil o el gps
  • Quan un menor de 16 anys no porti casc en via urbana (excepte si és una bicicleta de menys de 43 cm entre el terra i el seient)
  • No respectar un semàfor en vermell
  • Portar càrrega mal acondicionada o amb risc de caiguda
  • Circular per autopista o autovia quan està expressament prohibit

Les infraccions molt greus que es sancionen amb multes de 500€ son:

      • Circular al doble de la velocitat màxima permesa
      • Circular de forma temerària
      • Posar en perill els vianants
      • Circular per zones prohibides
      • Circular amb taxes d’alcohol superior a les establertes o amb presència de drogues
      • Circular en sentit contrari
      • Circular amb una bicicleta que al no complir els requisits mínims de seguretat posi en perill la seguretat viària
      • Circular per autovies on hi hagi senyal de circulació prohibida a bicicletes
  • Es posen multes a la bici?

Sí, a Barcelona la Guàrdia Urbana posa multes als ciclistes i els Mossos ho poden fer, però no tenen massa costum d’implicar-se en sancionar el trànsit.
Relacionat:  Les normes dels altres respecte la bici
L’any 2019 es van posar 2096 multes a ciclistes que anaven per llocs no permesos, unes 6 al dia. Això és un augment del 134% respecte el 2018 quan encara es podia circular per les voreres i només en van posar 895. Les infraccions multades a la bici en general han pujat un 14% i ja arriben a 12757.
  • De cap
  • Les multes a la bici a Barcelona més habituals són:
        • Fer servir auriculars (200€),
        • Saltar-se semàfors (200€) i
        • Circular per la vorera (100€)
    I fora de de la ciutat són:
        • No portar casc homologat(200€),
        • No portar llums (100€ per llum)
        • No portar elements reflectants (200€).
    Una pràctica habitual de la Guàrdia Urbana a Barcelona per augmentar les multes a la bici a Barcelona és posar-se en llocs clau. Són punts com la cruïlla entre la Diagonal i el Passeig de Sant Joan o la Plaça de les Glòries. En el primer es multa els ciclistes que baixen a la calçada per no perdre temps als semàfors que el penalitzen; en el segon, se’ls multa per circular per la vorera en un punt on de sobte desapareix el carril bici entre el caos de les obres. També és habitual veure patrulles en bici per la part alta de la Diagonal per multar ciclistes que creuen amb el semàfor en vermell. Segons el Baròmetre del RACC, l’any 2018 el 14% dels ciclistes de Barcelona reconeixen que els havien multat. Respecte el 2017 són un 5% més i del 2019 encara no hi ha dades. Això fa pensar que cada cop es posen més multes. Els mateixos ciclistes (un 73%) accepten que s’ha de vigilar més els comportaments dels ciclistes perquè es salten algunes normes. Sovint ho fan perquè ni tan sols les saben: és el que reconeixen el 50% dels enquestats pel RACC perquè no saben la normativa de Barcelona i el 24% diu que fa servir auriculars.
    Relacionat:  Normativa del carril bici a Barcelona
    Per tant, cal que els ciclistes interioritzin les normes i cal més vigilància policial contra els que no les compleixen. Només amb un bon comportament es superarà la mala premsa dels ciclistes de ciutat.

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *