L'Ajuntament tanca el Bicing pel coronavirus

L’Ajuntament tanca el Bicing per evitar el contagi del coronavirus partir del 16 de març. Ho fa per recomanació de les autoritats sanitàries.

L’estat d’alarma a cusa de la pandèmia del coronavirus implica una reducció dràstica de la mobilitat per evitar-ne la propagació . L’Ajuntament ha considerat que la bicicleta és una font de contaminació vírica i per protegir la salut dels usuaris ha decidit tancar el servei de bici compartida.

Alhora que suspèn el Bicing recomana a les empreses de motos compartides que també anul.lin el servei. Algunes empreses han fet cas però altres no. Les dues més grans són Yego i Cooltra; la primera opera amb normalitat mentre que Cooltra ha tancat.

El moviment de les persones està limitat per assistir als centres sanitaris, adquirir aliments, productes farmacèutics i de primera necessitat, anar al lloc de treball i retorn a la llar després de finalitzar la jornada laboral. També per assistir a persones grans o depenents o per raons de força major.

Alhora que l’Ajuntament tanca el Bicing, des del perfil de Twitter de Barcelona Mobilitat s’anima a fer servir la bicicleta perquè és un dels mitjans més segurs aquests dies. En realitat, amb la bici s’evita exposar-se al virus en el transport públic.

Es dóna la paradoxa que amb la reducció del trànsit del 70% que s’està produint la circulació en bici per Barcelona esdevé més segura que mai. Per tant, pot ser un bon moment per deixar el transport públic i animar-se a anar en bici.

 

Tuit de Barcelona Mobilitat animant a fer servir la bici a Barcelona durant e

Tuit de Barcelona Mobilitat animant a fer servir la bici durant el confinament pel coronavirus
Tuit de Barcelona Mobilitat animant a agafar la bicicleta durant l’estat d’alarma pel coronavirus

l confinament

El temps que el Bicing resti anul.lat s’afegirà a l’abonament dels usuaris

 

Les altres ciutats

Ciutats com Zaragoza, Madrid o Sevilla han pres la mateixa decisió malgrat les queixes de col.lectius ciclistes que no entenen la mesura. L’Alcalde de Madrid n’ha donat l’explicació a eldiario.es: amb el tancament de Bicimad aconsegueixen no gastar recursos en desinfectar  i poden enviar a casa els 100 treballadors del servei. L’alcaldessa de Barcelona encara no ha donat cap explicació.

D’altra banda, altres ciutats del món amb la mateixa situació de pandèmia pel Coronavirus fan totalment el contrari:

  • Whuan va triplicar el nombre d’usuaris
  • Oslo i Helsinki han obert el servei dues setmanes abans de la temporada (tanquen a l’hivern)
  • Berlin posa la bici compartida de franc
  • Bogotá posa 22km de carrers al servei de la bicicleta
  • Paris segueix el servei amb normalitat

I així moltes ciutats i països que no tracten la bicicleta com una joguina sinó com un mitjà de transport que en aquests dies és més segur que el transport públic.

La reducció del trànsit

Des que va començar l’estat d’alarma pel coronavirus el trànsit de cotxes a Barcelona s’ha reduït un 70% i l’afluència als transports públics un 90%. Els desplaçaments en bicicleta s’han reduït un 80-90% segons les xifres del comptador de bicis del Parc Cervantes que ens ofereix Econcontadores .

Malgrat que la bici és una gran solució per evitar contagis molt usuaris es troben que la policia els atura perquè consideren que estan fent esport enlloc de fent un desplaçament justificat. Des d’associacions ciclistes han recordat amb insistència que és totalment legal i recomanable desplaçar-se en bicicleta aquests dies de trasbals per tothom.

De moment, la situació és que la bici compartida s’ha anul.lat a Barcelona i altres ciutats espanyoles però comencen a sorgir veus que reclamen esmenar l’error. A Madrid el grup polític Más Madrid ja ha reclamat l’obertura de Bicimad. A Barcelona cap partit ha alçat la veu per dir que la mesura no ajuda a reduir la propagació del virus sinó tot el contrari.