La nova Via Laietana no agrada els col.lectius ciclistes

L’Ajuntament ha presentat com serà la nova Via Laietana l’any 2023 després de la reforma. Els col.lectius ciclistes no veuen bé que la proposta no tingui res a veure amb les dues propostes finalistes del procés participatiu.

Tots dos projectes finalistes del procés participatiu del mes de març de 2019 incloïen carril bici segregat al costat de la vorera en un sentit o en els dos.

Malgrat el consens, en el projecte definitiu només hi ha un carril bici de pujada al centre de la calçada i el de baixada és un carril 30 compartit amb vehicles a motor.

Segons l’Ajuntament, la proposta decidida és la més equilibrada tot i que no sigui cap de les dues que van pactar fa un any amb veïns i entitats. És per això que el canvi ha sorprès tothom i només ha rebut el suport dels comerciants. Aquests consideren que és positiu que faciliti la parada de taxis per arribar als seus establiments.
 
L’associació Catalunya Camina hi veu una millora parcial perquè les voreres passaran de 2,5m a 4,2m. Tot i així, tem que l’ample guanyat acabi colonitzat per motos i furgonetes de repartiment comercial. A més, tampoc veuen bé la disposició dels carrils bici perquè no incentiva l´ús d’un vehicle que consideren aliat dels vianants.
 
Ni el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), ni la Plataforma per la Promoció del Transport Públic (PTP) veuen amb bons ulls el projecte perquè creuen que no facilita la mobilitat en bicicleta ni en autobús.

Via Laietana actual sense carril bici
Via Laietana actual sense carril bici. Foto: Barcelonaenbici.cat

 
 

La crítica del Bicicleta Club de Catalunya (BACC)

Pels del BACC, la disposició central dels carrils bici i que un d’ells sigui compartit amb cotxes i motos fa palesa la renuncia de l’Ajuntament a la mobilitat ciclista. En el seu fil de Twitter detallen tots els problemes de la proposta:

Amb aquesta proposta, es confirma que @ajuntament_bcn no només dóna l’esquena a la #bicibcn, sinó que se’n riu de la mobilitat sostenible (fil) https://t.co/CsLOHx1Rbp

— Bicicleta Club de Catalunya – BACC (@bacc_cat) February 13, 2020

Segons diuen, en les reunions del procés participatiu la proposta que més possibilitats tenia era la que ells defensaven: la d’un carril bici per sentit al costat de la vorera. El que més els dol és haver format part d’un procés participatiu que l’Ajuntament ha ignorat completament. Entre els problemes que hi veuen hi han els següents:

  • No dona cap seguretat al ciclista
  • No va en la direcció de la la ciutat de vianants que pregona l’ajuntament
  • El carril bici compartit amb cotxes, furgonetes, motos i amb el bus al costat només és apte pels ja s’atreveixen a circular entre el trànsit
  • Els ciclistes fugiran del carril bici compartit quan es sentin assetjats i optaran per anar en sentit contrari o per les voreres
  • Les motos del carril de baixada faran servir el carril bici de pujada per avançar
  • El carril bici central només serveix per anar amunt i avall perquè no hi ha manera legal de sortir-ne sobre la bicicleta.

També usuaris de Twitter s’han apuntat a la crítica fent-se preguntes com ,per exemple, si els regidors anirien amb els seus fills per un carril amb cotxes. Altres no entenen que Barcelona vagi al revés de les ciutats d’Europa i el món on quasi sempre posen la bicicleta al costat de la vorera.

La crítica de la Plataforma pel Transport Públic (PTP)

Pels promotors del transport públic tampoc és un bon projecte perquè no millora la velocitat de l’autobús. Com que en cap lloc es detalla on es podran aturar els vehicles de repartiment és previsible que ho faran al carril bus.

En canvi, si l’autobús estigués al centre es podria guanyar velocitat. Per aquesta plataforma no hi ha inconvenient amb el carril bici perquè es pot desviar a les parades com es fa a altres ciutats del del món.

La crítica de l’Associació de Comerciants i veïns

Des de fa uns anys aquesta associació de botiguers defensa que només es facin voreres més amples i no es faci cap carril bici. Creuen que no cal perquè ja es pot cobrir el mateix trajecte en bici per carrers interiors.

Són aquests els més satisfets amb l’eliminació del carril bici al costat de la vorera. El principal interès d’aquesta associació és garantir que els taxis i els clients puguin aturar-se davant els hotels i els comerços.

Per les seves tesis compten amb el suport d’urbanistes de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) que fa uns anys van fer un projecte que que l’associació va fer seu. En aquest disseny hi havia dos carrils bus, dos carrils pel trànsit i voreres més amples. Per tal de facilitar la circulació de bicicletes incloïa la proposta d’un carril 30 amb prioritat pels ciclistes.

Simulació Via Laietana
Simulació de la nova Via Laietana

La bici com a escut humà

Sembla doncs, que l’Ajuntament ha fet seva la teoria dels tècnics de la UPC que diu que per eliminar cotxes no s’han de fer carrils bici sinó limitar la velocitat a 30. A la Via Laietana l’Ajuntament ha fet una proposta que queda a mig camí de tot per mantenir l’equilibri.

Amb tot, qui surt més perjudicat és el col.lectiu ciclista perquè amb el disseny decidit veurà perillar la seva seguretat. Tampoc el vianant en surt ben parat perquè les entrades i sortides de ciclistes al carril central sempre provoquen disputes i molèsties.

La nova Via Laietana no agrada els col.lectius ciclistes sobretot perquè no animarà ningú a agafar la bici: el pincipal problema de la gent que no l’agafa és la por a compartir espai amb el trànsit motoritzat (el segon és el robatori de bicicletes).

Santa Coloma impulsa la ciclologística
Ciclologistic Santa Coloma bici càrrega. Vista sobre el Besós.

Santa Coloma crearà un servei municipal de cilologística. El projecte inclou un centre de distribució i l'adquisició de bicicletes.

No hi haurà carril bici al Carrer Aribau
carril bici del carrer Valencia de Barcelona

Carril bici del Carrer València com el que volen els Comuns al Carrer Aribau El PSC descarta que es faci Llegeix-ne més

Barcelona adopta el “model Madrid” de carril bici amb cotxes
Barcelona adopta model Madrid carril bici

Rosa Alarcón, regidora de mobilitat, anuncia que l'estratègia fins 2024 serà que bicis i cotxes comparteixin espai. Per garantir la Llegeix-ne més

No hi haurà carril bici a la Ronda Universitat
Ronda Universitat. No hi haurà carril bici

L'any 2018 l'Ajuntament va anunciar la licitació del carril bici de Ronda Universitat. Recomana anar per la Gran Via.