França impulsa la bicicleta pel coronavirus

 

El Ministeri de Transició Ecològica de França ha encarregat un pla perquè a partir de l’11 de Maig la bicicleta sigui protagonista de la mobilitat. Segons informa Le Parisien, la ministra Elisabeth Borne creu que hi haurà un rebuig a viatjar en transport públic i cal buscar alternatives.

El pla l’han encarregat a Pierre Sierne que a més de ser ex responsable de la mobilitat a l’àrea metropolitana de París és president del Club de les Ciutats i Territoris Ciclistes. Per a aquest expert el que s’ha de fer és convertir avingudes en vies ciclistes temporals. El model que agrada és el de Bogotà on durant el confinament han fet 117km de carrils bici provisionals que han anat adaptant segons les necessitats.

La idea és que els funcionaris de totes les ciutats es posin a treballar per eliminar obstacles legals i dissenyin un pla per instal.lar carrils bici temporals per quan torni la normaniltat. L’avantatge és la flexibilitat perquè es poden adaptar a les necessitats que vagin sorgint.

Montpellier al capdavant

La ciutat de Montpellier dirigida per l’alcalde ecologista Philippe Saurel ha fet trajectes ciclistes temporals per arribar als hospitals des del 13 d’Abril. La idea la van donar associacions ciclistes per facilitar que els sanitaris no agafessin el transport públic. També van ajudar a posar en contacte sanitaris amb persones que tenien bicicletes sense ús perquè les hi deixessin. Molts que no havien ni pensat en anar a la feina en bici ara ja ho veuen com una alternativa vàlida com explica una infermera a Le Monde .

Ara la ciutat està esperant que arribi material viari per obrir més carrils bici perquè el dia 11 de maig quan es relaxi el confinament els ciutadans puguin començar a fer els seus trajectes habituals en bici.

A París 300 milions d’euros per la bici

A l’Àrea Metropolitana de Paris (regió de Ile-de-France) l’aposta per la bici és tant forta que hi han destinat un pressupost de 300 milions d’euros. A aquests diners s’hi suma el que aportin els municipis i l’estat que compta amb un pressupost per la bici a disposició d’altres administracions. Amb l’ajuda d’associacions ciclistes han dissenyat nou noves xarxes ciclistes temporals per suplir els trajectes que es fan en metro.

La primera part del projecte consisteix en pintar marques vials i senyals verticals per delimitar la zona de la calçada reservada a bicicletes. Es mantindran així mentre calgui distància social per evitar el virus i més endavant quan tinguin dades decidiran si fer o no obres definitives. Pel responsable de la regió és fonamental preparar sistemes de mobilitat alternatius al transport públic perquè una utilització massiva del cotxe ho colapsaria tot.

Com a la resta del país, a la regió més poblada de França totes les administracions estan treballant per fer més segures i còmodes pels ciclistes els seus carrers i carreteres. Tots estan prenent decisions per treure espai al cotxe i que quan els francesos surtin al carrer s’ho trobin tot a punt per fer els seus trajectes en bici.

Promoció de la bici pública

Des del primer dia de l’estat d’alarma les autoritats han vist la bicicleta com un sistema per la mobilitat que ajuda a reduïr el contagi del virus. Ni a Paris ni a altres ciutats s’han tancat serveis de bicicleta pública com va fer Barcelona el 16 de març. El servei Velib de Paris no només no ha tancat sinó que ofereix una hora de franc a personal sanitari i treballadors de serveis essencials.

La resta de ciutats del món amb bici compartida també han fet al contrari que les espanyoles i tant Milà, com Londres o Nova York han deixat el servei obert i amb descomptes pels treballadors de sectors essencials. Fins i tot, l’empresa de Londres Fully Charged ha cedit bicicletes elèctriques als sanitaris durant tres mesos perquè evitin el transport públic.

Bicicleta pública Velib a Paris
Bicicleta pública Velib a Paris. Foto de Mikael Colville-Andersen a Flickr

Ni cotxe ni transport públic

Darrera totes les polítiques a favor de la bici es busca allunyar el màxim número de persones del transport públic i del cotxe. A Barcelona no s’ha fet res i si segueix així el més possible és que quan es pugui tornar a anar a la feina o a estudiar i hagi un augment de la mobilitat en cotxe que les infresructures de la ciutat no podran assumir.

França farà un registre amb totes les bicicletes
robatori bicicletes registre

El Consell d'Estat ha decretat que totes les bicis noves estiguin registrades en un fitxer nacional. El procés començarà el Llegeix-ne més

Al centre de Londres només es podrà circular en bicicleta
Carrer de Londres

Quan els londinencs tornin a la nomalitat es trobaran que al centre només s'hi pot accedir a peu, en bicicleta Llegeix-ne més

València donarà 250€ per comprar bicis elèctriques
Noia amb bicicleta elèctrica

El President Ximo Puig ha explicat que la mobilitat “serà fonamental en l’escenari postpandèmia”.

El pla de Barcelona contra els contagis és fer 21km per la bici
Simulació de carril bici/bus a Sants/Creu Coberta

L'Ajuntament crearà "corredors ciclistes" per donar alternativa al transport públic i al vehicle privat.