
El Consell d’Estat ha decretat que totes les bicis noves estiguin registrades en un fitxer nacional. El procés començarà el primer de gener de 2021 i afectarà a totes les bicicletes noves excepte les infantils.
Quan una botiga vengui una bicicleta haurà d’introduir el número de sèrie i la identitat del propietari en una base de dades. L’objectiu és tenir una base de dades accessible per la policia a tot el país. Fins ara, n’hi havia de disperses per regions i ajuntaments.
El motiu és l’augment del robatori de bicicletes. Amb la pujada de les vendes provocada per la pandèmia també han augmentat els robatoris. Amb més demanda els lladres les venen abans i molts han vist en el robatori de bicis una activitat molt lucrativa.
A més, l’arribada de les bicicletes elèctriques ha motivat molt els lladres perquè en poden treure molt benefici.
Màfies organitzades de robatori de bicicletes
El robatori de bicicletes ha París ha augmentat un 62% en els primers nou mesos de l’any. Segons les dades, s’han posat unes 5000 denúncies pel robatori de la bici (300 menys que a tot Catalunya l’any 2018). A tota França es roben unes 400.000 bicicletes cada any.
A altres ciutats del món passa el mateix: a Nova York se’n van robar un 27% més fins arribar a les 4500 bicis robades i a Londres el doble que l’any anterior, unes 3000.
Les bicicletes robades no només van a la venda de segona mà. Gràcies als GPS s’han descobert màfies que roben bicicletes per enviar-les a l’Àfrica i a l’Europa de l’Est.
La por de les autoritats és que la por al robatori freni l’expansió de la bici a França. A Barcelona el 67% dels que podrien anar en bici no ho fan perquè els fa por que els la robin. De fet, al 25% dels ciclistes de Barcelona li han robat la bici.
Mesures per evitar el robatori de bicicletes a París
A l’Ajuntament la situació preocupa molt i han pres mesures. Han començat a instal.lar aparcaments segurs als carrers. Són els anomenats “veloboxes”.

Una altra mesura és revisar les obligacions dels constructors per obligar a crear espais per aparcar bicicletes a tota mena d’edificis. A tot el país s’estan revisant instal.lacions públiques com estacions de tren per buscar espais per fer-hi aparcaments segurs.