Els senyals que has de conèixer per anar per Barcelona en bici

Per anar en bici no passem un examen però hem de saber el significat dels senyals per actuar correctament. Mirem-ne alguns i què en diu el Reglament de Circulació:

Senyals d’obligació

Els senyals de trànsit d’obligació són rodons i blaus.

Senyal de carril bici obligatori (R-407)

Aquest senyal amb una bici dibuixada  o una bici i un vianant indica l’obligació d’anar en bici (o a peu) per on indica.

També diu als conductors d’altres vehicles que no hi poden circular.

Senyals de direcció obligatòria (R-403)

Només es pot anar en la direcció i sentit que indiquen.

Senyals de prohibició

Els senyals de prohibició són rodons, amb el fons blanc i el contorn vermell. Les que més afecten a la bici són:

Senyal de circulació prohibida a qualsevol vehicle (R-100)

 

Aquest senyal pot generar confusió perquè es pot pensar que no afecta les bicicletes.

Senyal de prohibició prohibida a bicicletes (R-114)

Aquest senyal no és molt habitual. El trobem sempre en a l’entrada d’autopistes i de les autopistes o vies ràpides on s’ha decidit que no hi circulin determinats vehicles. A Barcelona està a totes les entrades de les Rondes. El trobem així:

Senyals d’informació

Els senyals d’informació són quadrats o rectangulars amb el fons de color blau.

Senyal per informar d’un carril bici (S-35)

Aquest senyal informa d’una via exclusiva per a bicicletes però no obliga a usar-la.

Quan la trobem pintada al terra té el mateix significat.

 

Senyal per informar d’un carrer residencial (S-28)

Aquest senyal és un gran desconegut. Indica que en aquest carrer la prioritat és primer del vianant, després pel ciclista i l’útim el cotxe.

Aquí els ciclistes poden anar en ambdós sentits i cap vehicle pot anar a més de 20km/h .

En molts carrers per vianants  de Barcelona trobem aquest senyal amb la velocitat limitada a 10km/h, però ni les bicicletes ho respecten.

Senyals del terra

Els senyals horitzontals (al terra) tenen menys valor que els verticals (amb pal) i si entren en contradicció preval el vertical. Per la circulació en bici s’utilitzen per informar de l’existència d’un carril específic per la bici i per informar de les direccions possibles.

Pas ciclista

Per creuar una calçada en bici com si fossim un vianant només ho podem fer pels passos ciclistes. S’indica amb unes línies discontinues longitudinals. Serveixen per sortir dels carrils bici o per creuar d’un cantó a l’altre del carrer.

Si no hi ha marca al terra de pas de ciclista no podem anar amb la bici sobre el pas de vianants. La multa per fer-ho és de 200€ perquè es considera que anem per un espai reservat als vianants.

Cedir el pas (R-1)

El senyal de cedir el pas es posa quan segons les normes tenim preferència però per algun motiu s’ha decidit treure’ns-la . Quan anem per Barcelona en bici el trobem en carrils bici amb contenidors perquè deixem passar els vianants.

També en podem trobar en llocs inexplicables com aquest que ens obliga a cedir el pas als cotxes que entren i surten d’un aparcament.

Semàfors ciclistes

Quan no hi ha semàfor específic pels ciclistes s’ha de fer cas al dels cotxes. Els semàfors ciclistes són més petits i estan situats a menys alçada. Funcionen com qualsevol semàfor però hem d’apuntar el significat del llum taronja intermitent: aquest vol dir que pots passar però no tens preferència.

Per Barcelona el trobem sovint en passos de vianants que podrem travessar en bici quan cap persona el creui.

Fer cas a les normes

Tots els senyals que has de conèixer per anar per Barcelona en bici són comuns a la circulació de cotxes. No són gaires i no són difícils però els hem d’obeir per fer la circulació més fluïda i segura.