El registre de bicicletes​ contra el robatori

Entre les solucions que proposen els mateixos ciclistes contra el robatoris hi ha el registre de bicicletes, a més d’aparcament segur. A Barcelona n’hi ha un i a nivell espanyol un altre.

Entre el 70% i el 80% dels ciclistes segons les enquestes del RACC i de la Generalitat creuen que un registre de bicicletes ajudaria a recuperar les bicicletes robades. A Barcelona existeix un registre de bicicletes que costa 9,5€ per usos particulars i 19€ per a les d’ús per a activitats comercials. Aquest sistema de l’Ajuntament té una burocràcia espesa perquè s’ha de demanar dia i hora per e-mail amb horaris molt limitats i anar presencialment a les oficines de B:SM al carrer de Calàbria.

Bicicleta aparcada a Barcelona
Bicicleta aparcada a Barcelona. Foto: Barcelonaenbici.cat

El Biciregistro

L’altre registre que existeix és el que té en propietat l’entitat privada Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB) anomenat Biciregistro. Aquesta sistema és a nivell espanyol i s’hi han adherit alguns ajuntaments, però no el de Barcelona. Dels 36 municipis de l’AMB només 8 hi estan adherits i 10 de la resta de Catalunya.

Un avantatge d’aquest sistema es que es pot fer online però si es vol el kit de marcatge s’han de pagar 7€ i anar a recollir-lo personalment. A Barcelona tenen una oficina a la Zona Franca i un validador oficial al carrer St. Antoni Maria Claret. Als municipis adherits el tramit es fa a les oficines municipals.

Quan les policies locals dels municipis adherits o els Mossos d’Esquadra recuperen una bicicleta marcada poden accedir a la base de dades i retornar-la al propietari. També les víctimes poden activar com a “robada” la bicicleta al sistema i es passa l’alerta a les policies adherides. Així s’han recuperat el 18% de les bicicletes robades que hi estaven apuntades.

Relacionat:  Com reclamar després d'un accident en bicicleta

Pot passar que una policia local no adherida recuperi la bici o la retiri de la via pública i malgrat estar registrada no facin cap gestió per retornar-la al propietari. Per tant, el sistema és bo però hi ha problemes que sense voluntat política no es poden resoldre.

L’efecte dissuassiu

El principal avantatge del sistema és que és dissuasiu perquè el lladre sap que el propietari s’ha preocupat de registrar-la i tindrà les dades per denunciar. Per vendre-la a una botiga de segona mà tindrà el problema de que registren el número de sèrie i el DNI del venedor i ho passen a la policia.

Vendre una bici marcada entre particulars també dona problemes perquè primer s’han de fer desaparèixer les etiquetes i pel que expliquen és bastan difícil: no és només que portin quatre etiquetes molt fortes sinó també un líquid que grava les dades al quadre i que només és visible amb llum ultravioleta. Sembla molt bona idea però és difícil creure que la policia faci aquesta comprovació si no és perquè nosaltres la localitzem pel carrer o a la venda i vulguem demostrar que és nostra.

El registre cassolà

No obstant la bona intenció del registre, el lladre sempre pot trobar la manera de treure’l o pintar a sobre perquè deixi de tenir efecte. Per això hi ha ciclistes que utilitzen altres tècniques:

Grabar el nom i el dni al quadre de la bici

Té el mateix efecte que un registre en adhesiu però més difícil d’eliminar perquè és un gravat com el del bastidors dels cotxes. Aquesta operació ,semblant al tatuatge és barata i la fan en botigues de bicicletes.

Relacionat:  Al 25% dels ciclistes de Barcelona li han robat la bici

Factura i fotos dins la bici

Un altre sistema és fer una còpia de la factura, del nostre dni i alguna foto de la bici i ficar-ho dins una funda de plàstic. Tot això s’enrotlla i es fica a la tija del seient i al manillar. La utilitat d’això és que si ens roben la bicicleta i la localitzem podrem demostrar que és nostra.

De totes maneres i fem el que fem, quan a algú li roben la bicicleta ja compta que mai la podrà recuperar. De totes maneres hi han excepcions gràcies a que s’ha denunciat amb número de sèrie:

 

 

 

La importància de denunciar amb factura i número de sèrie

Que la policia trobi la bicicleta és quasi impossible. També ho és que nosaltres la trobem a la venda per internet o a una botiga de segona mà. Encara és menys probable que la trobem pel carrer.

En qualsevol cas, si no tenim factura, número de sèrie i, si pot ser, alguna foto amb la bici mai podrem demostrar que la bicicleta és nostra. No cal ni que truquem a la policia.

Si hem denunciat amb factura i número de sèrie i la localitzem a internet, a una botiga de segona mà o al carrer sí que podem trucar a la policia i ens ajudarà a recuperar-la.

Bicicleta aparcada a Barcelona
Bicicleta aparcada a Barcelona. Foto: Barcelonaenbici.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *