El pla de Barcelona contra els contagis és fer 20km per la bici

El pla de Barcelona contra els contagis és fer 21km per la bici

Carril bici i carril bus a Barcelona pel coronavirus
Simulació de carril bici/bus a Sants/Creu Coberta
  • L’Ajuntament crearà “corredors ciclistes” per donar alternativa al transport públic i al vehicle privat.

Les ciutats del món es preparen per la mobilitat en temps de desconfinament. El motiu que dona l’alcaldessa Ada Colau és aprofitar per reduir els nivells de contaminació a la ciutat. Nous estudis com el fet a Itàlia que explica el Times of Israel demostren que el coronavirus s’escampa més en aires contaminats.

En una roda de premsa al carrer en ple confinament, l’alcaldessa ha explicat que no volen que tornin a pujar els nivells de contaminació. Per evitar-ho, faran actuacions ràpides, econòmiques i provisionals per adaptar la mobilitat al distanciament social i treure espai al cotxe.Calculen que es gastaran uns 4 milions d’euros (que queden molt lluny dels 300 milions d’euros de la regió de Paris).

Cinc carrils bici a l’Eixample

El barri més beneficiat serà el de l’Eixample on el cotxe perdrà un carril als carrers de València, Castillejos, Roger de Llúria, Pau Claris i Indústria. L’espai que ara té el cotxe es donarà a la bici.

La resta de carrils a la ciutat seran compartits entre la bici i el bús. Aniran al Passeig de Santa Coloma que continuarà cap a la Meridiana fins a Fabra i Puig. El mateix sistema es farà a la Carretera de Sants. Al primer tram de  Via Augusta (a la Diagonal) el cotxe perdrà un carril i es donarà a les bicis.  Al tram de la Gran Via a Pl. Universitat (on ara s’interromp el carril bici) la bici i el vianant compartiran un espai únic al cantó mar.

12km més pel vianant

En previsió d’un augment dels viatges a peu es faran ampliacions ràpides de voreres amb pintura. S’actuarà així a Via Laietana on només quedarà un carril per sentit pels cotxes, un per bus/bici en cada sentit i els 4,5m metres que queden seran pel vianant.

Els laterals cantó mar de Gran Via i de la Diagonal entre Francesc Macià i Passeig de Gràcia es tallaran al trànsit perquè hi vagin els vianants. Al cantó muntanya es tallarà el laterial de la Diagonal entre Passeig de Gràcia i el Carrer de la Marina. Als carrers Rocafort, Consell de Cent i Girona es traurà un carril pel cotxe per donar-lo al vianant. Per garantir espai a les voreres s’intensificarà el control a les motos que hi aparquen il.legalment.

Simulació del carril vianants del Carrrer Consell de Cent de Barcelona
Simulació del carril per vianants del Carrer Consell de Cent

Confiança en el transport públic

La tercera pota del pla de l’Ajuntament és recuperar la confiança en el transport públic. Durant el confinament per l’estat d’alarma la davallada d’usuaris ha sigut del 90% mentre que l’ús del cotxe només ha caigut un 70%. Dit d’una altra manera, l’ús del vehicle privat ha passat del 26% al 34% i el del transport públic ha baixat del 37% al 19%. És doncs previsible que per la tornada a la feina molta gent opti pel vehicle privat o per qualsevol mitjà que no sigui el metro o l’autobus.

Les dades delaten que els ciutadans no es senten segurs en un transport col.lectiu. En aquest punt la regidora de mobilitat, Rosa Alarcón, no sap com ho han de fer per garantir la distància social “perquè no tenim prou guàrdies de seguretat”. Per això, demana a Generalitat i Ministeri que facin un protocol per saber com actuar.

Per beneficiar l’autobús s’intensificarà la vigilància dels carrils bus perquè cotxes i motos no l’envaeixin. A més, a 15 carrers es separarà físicament el carril bus de la resta de carrils per garantir-ne la fluïdesa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *