El Bicing torna per Sant Jordi

El Bicing torna per Sant Jordi

Noia amb bicicleta del Bicing a la Vila Olímpica de Barcelona
Noia amb bicicleta del Bicing a la Vila Olímpica de Barcelona. Foto: Barcelonaenbici.cat

 

  • El Biging ha tancat cinc setmanes per recomanació de les autoritats sanitàries espanyoles. Serveis de bici compartida del món han seguit funcionant amb normalitat.

L’Ajuntment de Barcelona va tancar el Bicing el dia 16 de Març per l’estat d’alarma pel coronavirus. La decisió de tancar es va prendre per evitar contagis entre els usuaris i els treballadors i no gastar recursos en desinfectar. Tot i això, en cap moment s’ha prohibit anar en bici per fer els trajectes autoritzats durant l’estat d’alarma.

Cinc setmanes després i encara amb estat d’alarma l’Ajuntament tira enrere i obre el servei. A Madrid el van obrir un día abans i l’alcalde Martínez-Almeida ha explicat que en aquesta situació la bici és un mitjà recomanable i segur. A Sevilla el dia 20 també van reprendre el servei i a Zaragoza ho faran dilluns 27.

A Barcelona es reobre el servei a les 6 del matí del dia de Sant Jordi després d’haver revisat totes les bicis i tenir un pla de desinfecció diari per evitar contagis. No obstant, des de la pàgina del servei es fan un seguit de recomanacions higièniques. Es demana als usuaris que:

  • No el facin servir si han donat positiu per coronavirus els darrers 14 dies
  • No el facin servir si han estat en contacte amb alguna persona diagnosticada de covid-19
  • Recomana que es posin guants i els llencin quan deixin la bici
  • Recomana rentar-se les mans abans i després de l’ús
  • Fer servir l’app enlloc de la pantalla tàctil de l’estació
  • No tocar-se la cara mentre es condueix
  • Mantenir distància amb altres ciclistes i vianants

A Madrid són més estrictes i l’ús de guants és obligatori sota amenaça de sanció i retirada de l’abonament.

Pel que fa a l’abonament, l’Ajuntament es compromet a compensar el cost per tots els dies d’estat d’alarma. D’aquesta manera, els treballadors de serveis essencials que el facin servir aquests die ho estaran fent de franc.

Contraris a la reobertura

El sindicat CGT ha emès un comunicat per mostrar la seva disconformitat amb la reobertura del servei. Consideren que s’hauria d’esperar a superar l’estat d’alarma per poder garantir la seguretat de treballadors i usuaris. Afirmen que tancar va ser bona decisió perquè era posar la salut per sobre l’economia i que ara es fa el contrari. Creuen que si fa un mes amb 300 morts i 9000 infectats es va tancar no hi ha motiu per obrir amb 20.000 morts i 200.000 infectats.

Tampoc creuen que hi hagi capacitat material per desinfectar unes bicis que es fan servir 6 vegades al dia i que si el virus pot durar dos o tres dies sobre la bici s’està posant en risc a tothom que hi entri en contacte.

57 noves estacions

Estació del Bicing a la Plaça Lesseps. Barcelona en bici
Estació del Bicing en proves a la Plaça Lesseps.

La represa del servei coincideix amb la posada en marxa de 57 de les 97 noves estacions que han fer que el 2020 el Bicing arribi a nous barris. El pla era tenir-les totes funcionant el mes de Març però l’aturada general pel coronavirus ho ha impedit. Tot i així, amb la represa es posen en servei per primer cop estacions a barris com La Marina del Prat Vermell o la Trinitat Nova.

Nova mobilitat

La tendència mundial a prioritzar la bici com a mètode de transport urbà que afavoreix la distància social arriba poc a poc a Barcelona. Des de la Red de Ciudades por la Bicicleta ,de la que en forma part Barcelona, s’ha fet un comunicat consensuat pels ajuntaments que hi participen. Segons diuen, es comprometen a fomentar la bicicleta tant per a desplaçaments habituals com per a l’abastiment de botigues. L’obertura dels serveis de bici pública és un dels punts.

A Barcelona no s’ha presentat cap pla de mobilitat per quan es torni a l’activitat normal. Després de la reunió amb altres ciutats la tinent d’alcalde Janet Sanz va dir que apostarien per limitar la velocitat a 30km/h i fomentar la “ciclologística”. Mentre a Barcelona no fan res, a ciutats com Milà o tota França tenen els funcionaris treballant per fer carrils bici temporals. Amb aquesta de la que  Bogotà en va ser pionera es pretén allunyar els ciutadans del cotxe privat i del transport públic. Ni a països desenvolupats ni subdesenvolupats cap infraestructura podrà absorbir la demanda i alhora complir amb les normes sanitàries de distanciament social.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *