Demandes de carrils bici al Passeig Maragall i a l’Avinguda Madrid

Veïns i entitats critiquen que els carrils bici es concentren a l’Eixample i a Sant Martí. A Horta-Guinardó i a Les Corts reclamen que també se’ls tingui en compte.

A dos barris tant diferents com Horta-Guinardó i Les Corts s’han activat reivindicacions de carrils bici. Amb el desconfinament del coronavirus els plans municipals s’han centrat en fer carrils bici a l’Eixample.

Dels 21 quilòmetres anunciats el mes d’abril només són fora de l’Eixample 500 metres del Passeig de Santa Coloma i els 4 quilòmetres carril bus/bici de Creu Coberta són fora de l’Eixample.

El carril bici de Passeig Maragall

El Passeig Maragall és un carrer de tres quilòmetres que creua sis barris de tres districtes. Té un tram de 5 carrils pels cotxes i el bus i un altre amb quatre carrils i filera d’aparcament. Creua de mar a muntanya quasi tot el districte d’Horta Guinardó i comunica Sant Martí  i Sant Andreu amb Nou Barris. És la via principal que comunica els barris alts del nord de Barcelona amb l’Eixample pel Carrer Indústria.

Aquest barri es caracteritza perquè els seus residents són els que més es desplacen a altres districtes cada dia per treballar. Només el 21% dels veïns treballen al barri (el nivell més baix de la ciutat). A més, és un barri on hi va cada dia molta gent de fora perquè hi concentra molts equipaments sanitaris, esportius i educatius. Moure’s en bici pel districte és précticament impossible perquè només disposen d’un carril bici aïllat a la Vall d’Hebrón i el de la Ronda Guinardó que és un desastre.

El problema és més greu pels que van en patinets elèctrics perquè només poden anar per carrers 30 o carrils bici: això fa que sigui impossible anar en VMP des d’Horta fins a la Dreta de  l’Eixample.

És un carrer princpial però alhora tant perillós per anar en bici que molts ciclistes opten per recorreguts alternatius que fan més llarg el trajecte. Per la incomunicació en bici tant dins del barri com per anar i venir de fora veïns i ciclistes de tota la ciutat reclamen que el Passeig Maragall deixi de ser una autopista urbana. La primera acció va ser fer una manifestació el 17 de juliol per fer visible la necessitat de transformar el carrer.

 

El carril bici de l’Avinguda Madrid

L’Avinguda Madrid és un altre forat negre de la mobilitat ciclista a Barcelona en un barri molt mancat d’infraestructura ciclista. És un carrer de 2 quilòmetres amb 5 carrils pels cotxes i un carril bus. Creua el barri de Les Corts paral.lel al mar i no té cap alternativa vàlida per anar en bici.

Avinguda Madrid
Avinguda Madrid a la cruïlla amb Joan Güell. Foto: Barcelonaenbici.cat

Per l’extrem del cantó Besós arriba a l’Avinguda Josep Tarradellas just on comença el carril bici del Carrer París que entra a l’Eixample. Per l’altre extrem acaba a la Carretera de Collblanc on s’ha fet un carril bici compartit amb el bus.

Més amunt en paral-lel hi ha la Travessera de les Corts que és un carrer molt semblant que tampoc té carril bici. En la situació actual, és impossible creuar el barri en bici de forma segura.

Perfils de Twitter

Amb els de l’Avinguda Madrid ja són quatre els grups de ciclistes que reclamen carrils bici a Barcelona des de Twitter. A finals de 2019 van començar els que volen un carril bici al Túnel de la Rovira (@BiciRovira) i al Març de 2020 va aparèixer la plataforma que reclama un carril a la Via Augusta  (@AugustaBici).

Seguint aquest model, les demandes de carrils bici al Passeig Maragall i a l’Avinguda Madrid també s’organitzen a Twitter (@BiciMaragall@cbmadridberlin).