Skip to content
Barcelona en bici

Control de velocitat amb radar a les bicicletes

17 de juny de 2020
Radar de control de velocitat de bicicletes a Boadilla del Monte

La policia municipal de Boadilla del Monte (Madrid) posa un control de velocitat amb radar a les bicicletes. Pretén acabar amb els problemes de convivència amb els vianants.

L’Ajuntament de Boadilla del Monte ha decidit multar les bicis que circulin a més de 20km/h a la zona de Monte de Boadilla. Aquest és un lloc habitual de passeig a peu i en bici per la gent de la zona. Per evitar problemes de convivència han decidit controlar i multar l’excés de velocitat de les bicis.

L’anunci l’han fet amb un tuit que ha aixecat força polseguera pel to i perquè no està clar que sigui legal: els internautes al.leguen que les bicicletes no disposen de medidor de velocitat perquè el ciclista pugui ser conscient de la velocitat. Alguns veïns han recordat que les bicicletes públiques elèctriques agafen fàcilment els 25km/h i tampoc no porten velocímetre.

El que avisa no es traidor, estamos realizando controles de #velocidad (radar) ????????‍♂️????.
Respeta las normas ????????????
En el monte de #Boadilla las “bicis” no pueden superar los 20 km/h y los peatones tienen prioridad dentro del mismo.#Noesporlamulta pic.twitter.com/R5vaRbXrs2— Policia de Boadilla (@policiaboadilla) June 16, 2020

Avisos a ciclistes

A la zona s’hi han instal.lat avisos per avisar de la velocitat màxima permesa a les bicicletes i per recordar que els vianants tenen preferència. L’Ajuntament ha pres la decisió per les queixes de molts vianants sobre el comportament dels ciclistes. Com que és un camí de terra la majoria van amb bicicletes de muntanya però el problema el protagonitzen les bicicletes elèctriques.

Segons l’alcalde, aquestes bicicletes provoquen situacions de perill i cal fer-hi alguna cosa per aturar-ho. Des del consistori es defensen dient que la seva obligació és regular l’espai públic i que no suposarà cap despesa extra perquè fan servir els radars mòbils que ja tenen per controlar els cotxes.El sistema consisteix en que la patrulla medeix la velocitat i més endavant una parella en bicicleta atura l’infractor i el multa. En <rel=”nofollow>aquest vídeo de Telemadrid expliquen com ho fan.

Dubtes legals

No està gens clar que multar les bicis per excés de velocitat sigui possible però la normativa municipal està aprovada. Per l’Ajuntament aquesta base legal és suficient per multar. Com que no és obligatori que les bicicletes portin velocímetre hi haurà qui ho al.legui per no pagar-la. Per això, molts habituals de la zona creuen que és més una mesura disuasòria i propagandística que efectiva.

El debat està servit a Twitter i al poble però ,de moment, segueix el primer control de velocitat amb radar a les bicicletes i si funciona no podem descartar que arribi a altres llocs.

El reglament de circulació

L’article 48 del <rel=”nofollow”>Reglament de Circulació diu que la velocitat màxima de les bicicletes en qualsevol via és de 45 km /h si no hi ha cap limitació. No obstan això, afageix que los conductores de bicicletas podrán superar dicha velocidad máxima en aquellos tramos en los que las circunstancias de la vía permitan desarrollar una velocidad superior. Per tant, encara es complica més sancionar la velocitat de les bicicletes perquè s’ha de valorar si la via permet superar la velocitat. A Cádiz també s’ha aprovat una normativa que limita la velocitat a 40 km/h però en els carrils bici no segregats la deixa en 10km/h i en els segregats en el que es decideixi en cada cas.

Malgrat la contradicció de limitar la velocitat a un vehicle que no informa de la velocitat al conductor s’estan començant a fer normatives que limiten. A més, hi ha un conflicte competencial perquè segons l’Article 93 les autoritats inferiors a l’Estat no poden fer normatives contràries o que desvirtuin el Reglament de Circulació. A sobre, els ciclistes circulen per tota mena de vies (fins i tot privades com els boscos) on no està clar qui té competències per legislar.

De moment, a Boadilla del Monte s’està fent un control de velocitat amb radar a les bicicletes en un camí de sorra i es pot preveure que hi haurà batalles legals per si és possible multar bicicletes i en quines vies es pot