La conducció defensiva per evitar accidents

La tècniques de conducció defensiva per evitar accidents ,o tècnica Smith, es poden aplicar a la conducció de qualsevol vehicle. Es tracta de mesures de prevenció i ajuda per veure, pensar i actuar mentre ens movem en el fluxe del trànsit. Dibuix accident bici

La filosofia que hi ha darrera de la conducció defensiva és que si alguna cosa pot passar, passarà.

Hem de pensar que no sabem res de la resta de conductors, vianants o ciclistes que ens envolten: no sabem si han begut, si parlen pel mòbil, si es troben malament o si no miren mai els miralls

Per tot això, es bo seguir els consells de la conducció defensiva tant si conduïm una bicicleta, un cotxe, un camió o som vianants. Amb la interiorització d’uns consells bàsics actuarem millor en cas d’emergència i ,fins i tot, evitarem veure’ns en una situació límit perquè haurem sigut previsors. Les tècniques més importants són:

 

Mirar sempre endavant

dirigeix la mirada lluny, no al que tens just davant. A més velocitat hi ha més necessitat de mirar lluny per detectar situacions de perill i poder anticipar-nos amb suavitat. Si només mirem a prop no tindrem  marge per actuar i la reacció serà més brusca i perillosa.

 

Tenir visió panoràmica, escanejar l’entorn

 has de moure els ulls cap als dos costats contínuament. Has de saber on és cadascú.

Quan portem cotxe tenim miralls per mirar enrere però a la bici normalment no en portem. Per tant, l’únic que es pot fer amb la bici és girar lleugerament el cap i mirar per sobre l’espatlla: no dona una visió completa però podem percebre vehicles al darrera. Cada cop és més important mirar enrera perquè els cotxes són més silenciosos. Tampoc les bicicletes o els patinets fan soroll i pot passar que no sabem que en tenim una darrera.

 

Fluïr amb el trànsit : 

Tant si anem amb la bici per la calçada entre cotxes com si anem per un carril bici entre bicis hem de ser un més. Vol dir que hem d’actuar amb suavitat. Els moviments bruscs mai son bons en cap vehicle però amb la bici poden ser mortals.

Dos consells:

Mai circulis al costat d’una filera de cotxes aparcats

  • Mai saps quan s’obrirà la porta d’un cotxe o sortirà un cotxe de l’aparcament. Si tot i així ho fas mira els volants dels cotxes perquè pots veure les mans del conductor i sabras que hi ha algú al cotxe que pot fer alguna maniobra.

Ves pel centre del carril

  • Tens dret a anar pel centre, el carril és teu: ni tan sols una moto et pot avançar perquè no pot deixar 1,5m de distància

Deixar sempre una sortida

Encara que tot vagi bé no podem descartar que la bici o el cotxe de davant freni, un vianant es creui o s’obri la porta d’un cotxe aparcat. Per

Accident de Bicicleta
Accident de bicicleta (Foto de Stephan Wusowski a Pixabay)

tant, sempre hem de tenir un espai davant i als costats per poder fer alguna maniobra evasiva i no colisionar amb res. La velocitat sempre ha de ser l’adequada per poder frenar amb seguretat.

Assegurar que et veuen

Els altres conductors, ciclistes i vianants han de saber que hi som; hem de buscar la posició que ens garanteixi vist i ser vist. Pot haver-hi persones que no son conscients de la nostra presència i les seves accions ens poden causar un perill. Amb la bici no tenim l’avantatge de fer soroll però tenim el timbre per fer-lo sonar suaument quan, per exemple, detectem que hi ha un vianant despistat que en qualsevol moment ens pot fer caure.

Fer-se veure amb roba reflectant també és la conducció defensiva per evitar accidents

Els miralls dels cotxes tenen un angle mort que impedeix veure res que hi hagi just al costat del cotxe; si el conductor  és bo hauria de saber que hi som però mai ho podem saber del cert. Per això mateix, amb una bici mai s’ha de circular en paral.lel a un cotxe. S’ha d’estar el mínim temps possible al costat d’un cotxe quan es mou i si ho fem millor a l’alçada de la finestra del conductor.

Tenir contacte visual:

quan, per exemple, ens han de cedir el pas no hem de pensar que els altres vehicles saben que ens han de cedir el pas ni que ens estan veient.Per tant, no donis per segur que et cediran el pas fins que no percebis que frenin. Una bona manera de saber si et veuen és mirar els ulls del conductor: si t’està mirant és que t’està veient. Fixar la mirada en l’altre conductor també serveix per interpelar-lo perquè compleixi les normes perquè perd l’excusa del “no t’he vist”.

En una cruïlla on tinguis preferència mai confiïs que et cediran el pas, només creua quan tinguis clar que t’han vist i que pensen respectar la norma.

El Codi de Circulació inclou senyals amb els braços per senyalitzar les maniobres dels ciclistes. Sempre que tinguem un altre vehicle o vianants a prop és bo avisar del que anem a fer perquè ells adaptin els seus moviments. Fins i tot, s’ha de fer en un carril bici envoltat de bicicletes perquè si, per exemple, hem de girar i ho senyalitzem qui vingui darrera baixarà la velocitat per no colisionar.

Ciclista senyalitzant maniobra
Ciclista senyalitzant una maniobra (foto de Bart Omeu a Flickr)

A les cruïlles mirar d’on venen-d’on no venen-d’on venen

quan estiguem en una cruïlla on haguem de cedir el pas hem de mirar cap al cantó d’on venen els cotxes, d’on no venen i altre vegada d’on venen. Això és útil fer-ho en qualsevol vehicle però també com a vianant al creuar al carrer.

I no oblidis!

El manteniment de la bicicleta

Revisa cada cop que surtis el funcionament correcte de tots els elements.

.

Així doncs, per evitar accidents no només cal seguir les normes de trànsit sinó tenir una actitud activa per garantir la pròpia seguretat i la dels altres. Ja sabem que el ciclista és fràgil i, per tant, més que mai quan anem en bici no hem d’esperar que la gent del voltant ho faci tot bé. També nosaltres ens podem equivocar i causar danys als altres. Per tant, hem d’anar amb molt de compte i entendre que sobre la bicicleta ni estem competint amb altres ciclistes ni hem d’esperar res dels altres.