Arriba “Valladolid Central” per a ciclistes i vianants

La capital de Castilla y León farà 25 quilòmetres de carrils bici i guanyarà 25.000 metres quadrats pel vianant i 8 carrils bus.

L’alcalde de Valladolid, Oscar Puente, ha presentat com serà la nova mobilitat que es trobaran els ciutadans durant la desescalada. La bici, el vianant i el transport públic agafaran espai al cotxe privat. Dilluns mateix es posaran cons i senyalització temporal per fer carrils bici de doble sentit en dues avingudes principals i en l’accés a un polígon industrial. En una segona fase s’ampliaran places d’aparcament de bicicletes,es milloraran les connexions entre carrils i es revisarà el sistema de bicicleta pública (l’únic a Espanya que no ha tancat durant l’estat d’alarma). La idea Per l’alcalde, ara que encara no han tornat els cotxes al carrer és el moment d’iniciar un canvi en la mobilitat de la ciutat. Valladolid és una de les millors ciutats per recórrer en bici perquè és plana i ja compta amb una bona infraestructura tant de carrils com de bicicleta pública.

“Valladolid Central”

El nom del projecte és idea de Álvaro Fernández Heredia que en el passat va treballar en el pla de Madrid Central per multar els cotxes que accedissin al centre de Madrid. Aquí la idea no és multar sinó desincentivar-ne l’ús fent carrers per vianants, traient carrils per donar-los a la bici i a l’autobús i fer campanyes de concienciació. Dilluns dia 11 de maig comença la primera fase de les obres per fer de tot el centre un àrea de vianants. Per la segona fase no hi ha data però els caps de setmana tallaran carrers per estudiar-ne la incidència. En total, seran uns dos quilòmetres (0 25.000 quilòmetres quadrats) on els únics vehicles a motor que hi podran entrar serà transport públic, residents i serveis.

Relacionat:  Comencen les obres del carril bici al Passeig de Santa Coloma
Plaça de Valladolid
Plaça de Valladolid. Foto de Juan José Berhó en Pixabay

Transport públic

Diu l’alcalde a La Sexta que cal augmentar la velocitat dels autobusos perquè a cada viatge podran portar menys passatgers. Per això faran 8 nous carrils exclusius per l’autobús i n’augmentaran la freqüància de pas. Quan acabi l’ampliació la ciutat tindrà un 300% més d’espai per l’autobús. Valladolid es pren la situació com una gran oportunitat per canviar la mobilitat a la ciutat. No és una ciutat especialment conflictiva perquè el 53% dels desplaçaments es fan a peu i això la coloca com la ciutat espanyola que més camina. El cotxe privat només és el 30% però volen evitar que augmentin per la por als contagis de coronavirus. Segons els càlculs dels tècnics, l’ús del cotxe podria pujar fins el 37% si no es fa res i la intenció és que ,com a mínim, aquest volum passi a la bici o a peu. Ara mateix la bicicleta només és l’1% de la mobilitat malgrat ser una ciutat plana molt fàcil de recórrer. L’alcalde té clar que hi ha marge per potenciar-ne l’ús perquè si no fan res faran augmentar el problema de la contaminació.