Bogotà es consolida com la capital ciclista de l’Amèrica Llatina

Carrer tallat a Bogotà per les bicis

Bogotà es consolida com la capital ciclista de l’Amèrica Llatina i ja és un referent mundial. Va ser la primera en desplegar carrils bici temporals durant el confinament. La primera nit va fer 22km amb cons de trànsit i al cap d’un mes ja eren 117km, dels que es van quedar fixes uns 80.

Bogotà supera de llarg a moltes ciutats d’Europa i no n’hi ha cap que se li acosti en tota Amèrica. Amb els 84 quilòmetres que s’han fet per la pandèmia ja en té 634.

Ara en farà 24 més amb la reconstrucció de l’avinguda La Séptima: el que ara és una avinguda amb trams de 4 o 6 carrils pels cotxes serà un passeig tranquil amb arbres, bicicletes i autobusos elèctrics.

Bogotà, La Séptima abans de la reforma
Avinguda la Séptima. Foto: GoogleMaps
Imatge virtual de la remodelació de La Séptima
Recreació virtual de La Séptima. Foto: Twitter de @ClaudiaLopez

El carrer es divideix en tres trams i només en un es permetrà el pas de cotxes particulars perquè és la zona més residencial. A la resta no hi haurà cotxes perquè es pretén que tothom accedeixi a la zona amb transport públic, a peu o en bicicleta.

La remodelació inclou la creació de 16 parcs i dos telefèrics per compensar la prohibició del transport privat. Per tant, alhora que limita el cotxe privat construeix transport públic.

Claudia López és l’alcaldessa ciclista

La gran expansió de la bici a Bogotà durant la pandèmia és obra de l’alcaldessa Claudia López. Va heredar una ciutat on tots els seus alcaldes des dels havien fet infraestructura ciclista.

Ella, a més, és ciclista militant i ho demostra anant molt sovint en bici. El dia que va prendre possessió del càrrec ho va demostrar arribant en bici a l’acte:

Ja des dels 70 els diumenges es tallen més de 100 quilòmetres de carrers perquè els ciutadans hi surtin amb la bici. Pels set milions d’habitants ja és una tradició treure la bicicleta el diumenge per sortir en família. Per tant, la bici a Bogotà ja forma part de la seva cultura i la crisi sanitària ha sigut un nou impuls.

La implicació de l’alcaldessa amb la bici no es limita a fer carrils bici. El seu twitter és ple de missatges a favor de la bici i presenta sovint iniciatives a favor d’aquest mitjà de transport. A més, cada dia va al seu lloc de treball en bici, va a actes en bici i quan és el dia sense cotxes o el dia de la bici es deixa veure amb grups de ciclistes.

Claudia López celebrant el Dia Mundial de la Bicicleta
Claudia López celebrant el Dia Mundial de la Bicicleta. Foto: Twitter @Henbrertcito

Entre les mesures que s’ha proposat per millorar hi han:

  • Plans perquè els nens vagina l’escola en bici
  • Il.luminació dels carrils bici
  • Impulsar el registre de bicicletes
  • Cursos per ensenyar a anar en bici i a circular
  • Tallers per reparar bicicletes
  • Controls policials per recuperar bicis robades

El repte de Bogotà és la seguretat

El principal problema de la bici a Bogotà és que és un risc que no tothom pot assumir. No només hi ha el perill dels conductors incívics sinó també dels lladres. A Bogotà et poden robar la bici aparcada al carrer o a casa com a qualsevol lloc del món però allà els lladres van un pas més enllà: roben les bicis mentre circulen.

La por a ser assaltat per una banda de lladres és un problema molt greu. Hi ha hagut assassinats per robar la bici. Fa només uns van ferir al cap amb un matxet a un ciutadà per robar-li la bici.

La inseguretat, els robatoris i la violència formen part del paisatge de Bogotà. No és un problema exclusiu dels ciclistes però és el principal problema que en frena el seu ús.

Des de l’alcaldia s’han pres iniciatives com impulsar el registre de bicicletes i conscienciar els conductors perquè respectin les bicis. Tot i els esforços, els habitants de Bogotà es queixen molt de com n`és de perillós anar amb bici: en un any moren atropellats els mateixos ciclistes que en tota Espanya (uns 60).

L’altra xifra que demostra el risc que suposa anar en bici és que es roben unes 24000 bicicletes cada any. Però el pitjor és que a la meitat dels robatoris de bicicletes hi ha algún tipus de violència. Fins i tot, hi ha casos de morts com el cas d’una infermera assassinada a trets per robar-li la bici.

Èxit de la política ciclista de Claudia Lopez

Tot i no haver resolt el problema de la seguretat dels ciclistes, es pot dir que Claudia López està triomfant en el que és la seva obstinació personal. Abans de la pandèmia prop del 7% dels desplaçaments diaris es feien en bicicleta. A l’octubre del mateix any ja són el 13% del total (a Barcelona són el 2,3%).

L’objectiu que s’ha marcat Claudia López és arribar al 20% dels desplaçaments urbans abans de 4 anys. Per això, proposa construir 280 quilòmetres més de carrils bici i seguir treballant per augmentar la seguretat dels ciclistes.

Reticències d’alguns ciutadans

A Bogotà hi ha cultura ciclista i no es viu com una extravagància la postura de l’alcaldessa. L’anterior alcalde també era un entusiasta de la bici però no havia anat tant lluny com Claudia López. La pandèmia ha sigut l’excusa perfecte per aquesta activista del medi ambient.

Els conductors es queixen per la pèrdua de carrils pels cotxes. Alhora es resignen perquè l’oposició de dretes proposa el mateix. La ciutat viu com un gran desafiament la millora de la seguretat dels ciclistes però no es pot deslligar de la inseguretat en general.

Tot i els problemes, Bogotà es consolida com la capital ciclista de l’Amèrica Llatina i és un referent mundial en la promoció del transport privat sostenible. A la resta del país es fixen en Claudia López i segueixen tímidament els seus passos. A la resta d’Amèrica Llatina on els problemes de trànsit, contaminació i dèficit de transport públic són habituals també es comencen a fixar en el que passa a Bogotà.

També et pot interessar

Bogotà ja pensa en fer fixes els carrils bici provisionals pel coronavirus
Ciclista a carril bici provisional a Bogotà

El 16 de Març la capital de Colòmbia va fer en una nit 22km de carrils bici provisionals. Al cap Llegeix-ne més

Converteixen rodes de bicicleta en separadors de carril bici
Contenidor per reciclar rodes de bici. Reciclen neumàtics de bicicleta.

Trenta empreses de Vitoria han recollit 10 tones de rodes de bicicleta en un any i les han convertit en Llegeix-ne més

França farà un registre amb totes les bicicletes
robatori bicicletes registre

El Consell d'Estat ha decretat que totes les bicis noves estiguin registrades en un fitxer nacional. El procés començarà el Llegeix-ne més

Lituània augmenta les subvencions per canviar cotxes per bicicletes
Ciclistes a Vilnius . Lituània subvenciona el canvi de cotxe per bicicleta elèctrica

Lituània ha posat 5 milions en subvencions per canviar cotxes vells per bicicletes elèctriques o mecàniques, patinets i ciclomotors.