Al centre de Londres només es podrà circular en bicicleta

Al centre de Londres només es podrà circular en bicicleta

Carrer de Londres
Carrer de Londres (Foto de Albrecht Fietz a Pixabay)
  • Quan els londinencs tornin a la vida normal es trobaran el centre sense cotxes

  • L’objectiu de l’alcalde és tenir la “zona lliure de cotxes més gran del món”

L’alcalde de Londres ,Sadiq Khan, aprofita el coronavirus per ampliar les restriccions al cotxe privat al centre de Londres, augmentar l’ús de la bicicleta i donar més espai al vianant. En un comunicat demana als londinencs que el transport públic sigui l’última opció i que es desplacin a peu o en bicicleta. No obstant això, la primera recomanació segueix sent treballar des de casa i no moure’s massa lluny de la seva zona.

Per facilitar-ho, ha anunciat que una gran àrea entre el London Bridge i  i Holborn estarà limitada a autobusos, vianants i ciclistes. Per la distribució de mercaderies estan estudiant amb els operadors com fer-ho en horaris que no interfereixin amb el moviment de les persones. També es plantegen que el London Bridge i el Waterloo Bridge quedin lliures de cotxes.

Com altres ciutats del món, les autoritats pensen que el sistema de transport públic és ineficient per les mesures de distanciament social i el cotxe no és una opció perquè generaria un gran col.lapse. Amb aquesta decisió no hi haurà cotxes a la meitat del districte financer per on hi passen cada dia mig milió de persones.

Velocitat limitada

Una altra mesura és limitar la velocitat dels cotxes a 15Mph (24km/h) i tornar a cobrar la taxa per accedir al centre des de dilluns. Aquest peatge va quedar suspès durant el confinament per facilitar el transport als que havien de treballar però no volien fer servir el transport públic. Des del 2003, amb la recaptació als cotxes més contaminants  (fins a 12£ ) s’ha finançat la xarxa ciclista desplegada durant tots aquests anys.

Ara, apujaran el preu a 15£, augmentaran l’horari de pagament i els vehicles més contaminants no podran accedir-hi ni pagant. L’objectiu és doble perquè pretén aconseguir una zona amb pocs cotxes i lliure d’emissions. 

Carrils bici

Des de 2016 la ciutat ha invertit 200 milions d’euros cada any en la creació de carrils bici per connectar tots els barris entre ells i amb el centre amb “autopistes ciclistes”. Ara s’han proposat fer-ne més al centre i ampliar els existents  per garantir que tots tinguin 2 metres d’amplada com a mínim. Fora de la zona centre no es limitarà la circulació de vehicles però es faran més carrils bici i s’ampliaran voreres. 

Ciclista a Londres
Ciclista a Londres (Foto de Jacques Lebleu a Flicrk)

Ciutat exemplar

Des que Sadiq Khan va accedir a la alcaldia la ciutat ha fet un salt endavant i ja és un referent mundial en circulació de bicicletes ,limitacions al cotxe i reducció de la contaminació. Des de 2018 s’estan substituint els autobusos per vehicles elèctrics i ja està a prop de tenir la flota elèctrica més gran del món. Taxis i Uber també estan canviant i es preveu que cap el 2025 tots els cotxes que utilitzen ja siguin zero emissions. Amb tot, des del 2017 han aconseguit reduir la contaminació un 40% i prenen mesures perquè temen que torni si no hi fan res.

La pandèmia del coronavirus els ha vingut bé per accelerar el plans. Ara l’inconvenient és un problema econòmic amb el sistema de transport perquè ha perdut ingressos per la reducció de viatgers. Aquest problema també el tenen la resta de ciutats però les que com Milà, París o Bogotà aposten per la bici tenen un problema menys.

Últimes notícies

Altres articles