A Milà hi haurà més bicicleta i menys cotxe

El diari The Guardian explica que entre els plans de Milà per la sortida del confinament hi ha la construcció de 35 km de carrils bici. Creuen que així serà més fàcil evitar l’ús del transport públic i del cotxe.

L’Ajuntament de Milà està treballant per evitar que després del confinament hi hagi un ressorgiment del cotxe. Com passa a França, hi ha preocupació entre les autoritats perquè la gent serà reticent a fer servir el transport públic. A més, el sistema no podrà absorbir el milió i mig de persones que el fan servir cada dia perquè s’haurà de garantir la distància de seguretat. Per donar una alternativa al ciutadà han previst construir 35km de carrils bici abans de l’estiu.

La capital de Llombardia és una de les més afectades del món pel coronavirus i s’ha proposat ser un model mundial d’urbanisme contra la pandèmia. L’objectiu és triple: afavorir el distanciament social, evitar el col.lapse d’automòbils i evitar l’augment de la contaminació.

Per això, no només faran carrils bici temporals amb la idea de fer-los definitius sinó que també ampliaran voreres. El pla inclou reduir aparcament i limitar la velocitat a 30 km/h a la majoria de carrers. Amb tot, pretenen desincentivar l’ús del cotxe perquè en paraules del tinent d’alcalde Marco Granelli “si tothom condueix un cotxe no hi ha espai per a la gent”.

Una ciutat densa amb molt de moviment

Milà és una ciutat amb quasi un milió i mig d’habitants i amb una zona central plena de comerç i gratacels d’oficines. La vida laboral i comercial es concentra en una àrea de 30km quadrats que és el centre d’una àrea metropolitana on hi viuen quatre milions de persones.

Relacionat:  Ada Colau enganya Bloomberg amb els carrils bici postconfinament de Barcelona

Milà és la capital econòmica i industrial d’Itàlia i un dels centres econòmics d’Europa. Per això, és un lloc amb molt moviment de gent d’allà i de fora que fa servir molt el transport públic: el 56% dels habitants van a treballar en metro, autobús o tramvia i fan una mitjana de 4km a cada desplaçament. És doncs, ideal per implantar la bicicleta com a mitjà habitual de transport. Pel tercer tinent d’alcalde, Pierfrancesco Maran, “haurem de fer el 2020 el que voliem fer pel 2030”. Amb el pla que estan dissenyant a Milà hi haurà més bicis i menys cotxes uns anys abans del que tenien previst per culpa del coronavirus.

Model a seguir

Altres ciutats d’Europa estan fent plans com els de Milà per guanyar espai pel vianant i la bici: a Brighton han tancat als cotxes el passeig marítim Madeira Drive per afavorir la distància entre vianants. A Dublín estan eliminant aparcament per ampliar voreres. A França s’han proposat que l’11 de maig hi hagi carrils bici per qui sigui reticent a fer servir el transport públic i a Bogotà es plantegen fer fixos 117km de carril bici provisional. Altres grans ciutats d’Itàlia com Roma o Nàpols també preparen plans per reduir l’ús del transport públic i afavorir la bicicleta però encara no els han presentat.

Les ciutats d’Europa i del món es van preparant per la nova normalitat després del confinament quan torni una normalitat diferent i Milà en serà un referent perquè va un pas endavant que la