El robatori de bicicletes a Barcelona afecta al 25% dels ciclistes

Diu el Baròmetre de la Bicicleta de Catalunya de l’any 2019 que el 25% de ciclistes ha sigut vícitma del robatori de bicicltes a Barcelona.

Al 6% li han robat la bici més d’una vegada.

La por al robatori de bicicletes fa que el 30% no l’utilitzi pels desplaçaments habituals.

El 80% dels que es mouen en bici han de deixar-la al carrer perquè als llocs on van no és possible aparcar a l’interior. Durant la nit només el 10% s’atreveix a deixar-la al carrer.

També el Baròmetre de la Bicicleta del RACC (RACC, 2018) i la part de Barcelona de l’estudi estatal conclou que el segon problema per guanyar ciclistes a Barcelona és la por al robatori de bicicletes. No obstant això, el primer problema pel 67% dels ciutadans per anar en bici és la por al trànsit motoritzat. Malgrat tot, entre 2018 i 2019 els barcelonins que fan els seus desplaçaments habituals en bicicleta han pujat un 8% i des del 2010 són un 80% més. El Bicing i les bicicletes compartides són una bona solució al problema del robatori de bicicletes a Barcelona, però n’hi ha més.

Aparcament segur

Aparcament segur contra el robatori de bicicletes a Granollers
Aparcament segur de PVERDE per a bicicletes a l’estació de Granollers
La solució que troben els ciclistes és fer més aparcaments segurs: segons el baròmetre de la Generalitat, el 98% creuen molt necessari posar-ne a les estacions de tren i autobús per fomentar la combinació de bici i  transport públic. A la ciutat de Barcelona i rodalies només les estacions d’FGC compten amb espais per deixar la bicicleta però sense cap seguretat. En concret, a Barcelona n’hi ha 80 dins les estacions. A l’àrea de Barcelona, alguns ajuntaments han instal.lat aparcaments segurs com el que hi ha a Granollers al costat de les estacions de Renfe, però encara és molt minoritari. Per aparcar la bicicleta durant la nit també hi ha l’opció dels aparcaments subterranis de B:SM i SABA. Entre les dues empreses disposen de 1098 places però no hi ha l’opció d’aparcament de rotació. Per deixar la bici mentre treballem, estudiem o fem qualsevol altra gestió hem de recórrer a un dels 34.000 aparcaments de carrer o buscar alternatives legals.

El sistema VadeBike

Una altra opció són els aparcaments segurs al carrer del l’empresa VadeBike: per 29€ l’any ofereixen aparcament segur, assegurança per si roben la bici a l’aparcament i manteniment a Decathlon. Aquest sistema agafa la bici pel quadre, el seient, les dues rodes i encara queda espai per guardar-hi el casc. De moment, a principis de 2020 només hi ha vint aparcaments d’aquesta mena a Barcelona i un a Sant Cugat. Un dels avantatges d’aquest model és que es pot reservar plaça una hora abans amb l’aplicació del mòbil. Per garantir la rotació de les bicicletes el temps màxim d’aparcament és de 72 hores. Quan es passi aquest temps es considera una bicicleta abandonada.
Aparcament segur per evitar robatori de bicicletes
Aparcament segur bicicleta VadeBike i mapa

Quatre robatoris cada dia a Barcelona

L’any 2018 els Mossos van rebre 1432 denúncies per robatori de bicicletes a Barcelona o ,el que és el mateix, quatre al dia. Aquesta dada no és fiable perquè molts robatoris no es denuncien pel baix valor del vehicle i perquè serveix de ben poc: de totes les bicicletes robades a la ciutat només en van recuperar 86 i en van tornar 56 al seu propietari. A tot Catalunya es van denunciar 5332 robatoris de bicicletes durant el 2018. La pitjor dada és que des de 2015 aquests furts han augmentat un 35%. Segons els Mossos, la pujada es deu a que es compren bicicletes de més valor i hi ha molt mercat de segona mà.

Altres notícies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *